Hoe voorkom je een tekenbeet?

• mustafa

Hoe voorkom je een tekenbeet?

• Hinke

Niet in de struiken en onder bomen hangen, dus binnen blijven:-)

Maar even serieus, volgens mij kun je dit niet voorkomen, ik zou tenminste niet weten hoe. Gelukkig is het mij zelf nog niet overkomen, maar mijn moeder wel. En waarschijnlijk in haar tuin die gewoon in een wijk met allemaal tuinen in een dorp ligt. Ze heeft ondertussen haar tweede antibiotica kuur, dus ik hoop dat het goed komt.

Hinke.

• paula

Zorg voor kleding met lange mouwen. Stop de pijpen van je broek in laarzen of sokken. Smeer je in met een anti-muggenmiddel waar DEET in zit. En blijf in bos en park zoveel mogelijk op de paden.

• Hinke

Die kleding is geen garantie natuurlijk. Mijn moeder heeft de beet aan de bovenkant van haar dijbeen en die loopt beslist niet (half)bloot in haar tuin:-) Anti-muggenmiddel is misschien een goede tip, alhoewel ik zelf vaak even de tuin in loop en dan vast niet eerst denk aan zo'n middel. Maar voor (bos)wandelingen is het een goed idee!!

Hinke.

• veralie

Voorkomen weet ik niet, maar als je bezig bent geweeest in de tuin, in gras hebt gelopen of in het bos: je zelf één keer per dag in het tekenseizoen goed nakijken volstaat. Teek binnen 24 uur verwijderd (op de juiste wijze) geeft praktisch geen kans op ziekte van Lyme. Zelf voel ik ze meestal lopen dus krijgen ze al niet de kans zich in mij vast te bijten:-)

veralie

• jeltje kosters

Ik denk niet dat je het voor kan zijn. Zoals Hinke ook al zegt, ze kunnen ook in je eigen tuin voorkomen. Ons konijn had een paar jaar geleden een teek. en die zat gewoon in zijn ren. Ik zie me al hoog zomer helemaal ingepakt in mijn eigen tuin zitten of tuinieren. Wat Valerie ook al zegt, als je doucht even alert zijn. En als je daarna in de gaten houdt bij het verwijderen bij de teek of je geen ring krijgt op je huid waar de beet was, is er niks aan de hand. Niet alle teken hebben de ziekte van Lyme bij zich. En bij twijfel bij de huisarts langs. Jeltje

• maria

http://www.tweevoeter.nl/teken.php

Op deze site en op vele andere kun je informatie krijgen over teken.

Ik word, ondanks het broekspijpen- en lange mouwen- advies enkele malen per seizoen door een teek gebeten Waarschijnlijk lopen die over van de hond en de kat..Maar tot nu toe heeft dat geen ernstige gevolgen gehad.

Maria

• mustafa

Bedankt. Nog meer ideeën:

Tuin grotendeels bestraten. Blijf in de natuur op de paden of ga liggen op een heel groot effen kleed van een lichte kleur waarop je een teek eerder ziet.

Je lichaam elke avond bekijken met een spiegel en een lamp als je bloot in de tuin bent geweest?

Zo min mogelijk benzine, gas of stroom verbruiken en weinig producten kopen waarvoor energie is gebruikt. Want daardoor warmt het klimaat op en dan kunnen we op den duur meer subtropische tropische insecten in Nederland krijgen. (zie www.milieu.startpagina.nl )

• mustafa

Zorg dat je alle symtomen van ziekte van Lyme goed kent, zodat je zonodig snel een behandeling kunt starten.

De rode ring kan ook na een paar weken pas ontstaan! En dan moet je dus naar de dokter.

Maak een antibioticakuur af in overleg met je dokter, ook als de klachten voortijdig over zijn! Want als je daarmee te vroeg stopt, kunnen er zich nieuwe bacteriën ontwikkelen die resistent zijn voor antibiotica. Die hebben zich dan geleidelijk aangepast en worden niet gedood door het medicijn. Bij bacteriën gaat de evolutie razendsnel, doordat ze zich continu vermenigvuldigen.

• mtb

Gewoon je benen goed nakijken wanneer je door het hoge gras ben gegaan.

Vorige week liepen we over de Holterberg en moest ik erg nodig. Ben van het pad af gegaan en even in de bosjes gehurkt; en ja hoor. Waarschijnlijk dwars door een nest heen gelopen want er zaten wel 10 op mijn onderbenen.

Dat moet je dus niet doen!