Echinacea zaaien

• Mike

Vandaag een flinke partij echinacea-zaden geoogst en vraag me nu af wat nou de beste tijd is, om te zaaien. Nu? Of toch maar wachten tot het voorjaar?

Ben erg benieuwd wat er uit de zaden voortkomt, want er stonden tien verschillende soorten bij elkaar en die hebben onderling ongetwijfeld flink gekruisd.

Moet er een vorstje overheen, is het een licht- of een donkerkiemer? Kan zo gauw geen goeie info vinden.

Mike

• maria

Zaai instructies vind je in de catalogus van Thompson-morgan:

http://www.thompson-morgan.com/seeds1/product/4590/1/

succes,Maria

• Mike

Dank je wel Maria, - dit is helder en duidelijk.

Voor de zekerheid zaai ik nu ook een paar, kijken of het zaad wel kiemkrachtig is.

Mike

• ann

Mike ik heb nu de Echinacea ook al gezaaid. Vorige keer had ik ze in het voorjar gezaaid en dan moet je toch nog een jaar wachten op bloemen.

Ann

• Tuinprins

Ik heb in het verleden zowel voor de winter als na de winter Echinacea gezaaid. Mijn ervaring is dat als je het zaad voor de winter zaait en het blootstelt aan de weersomstandigheden er in het voorjaar iets meer zaailingen verschijnen dan als je na de winter zaait. Het verschil was niet super groot maar er was toch enig verschil waar te nemen.

In de Germination Database op www://hardyplants.com wordt over de bekende Echinacea purp. ‘Magnus’ het volgende advies gegeven:

"Echinacea purpurea ‘Magnus’ - Soak seeds in warm water for 24 hours, sow and cover seeds, darkness needed for best germination. Germination takes place from 10-50 days at F 70. If little germination after 3 weeks move to

the fridge for 3-4 weeks."

Gegroet, de tuinprins

• ann

Ik heb nu de E. White Swan gezaaid en deze kiemde in 6 dagen tijd. Wel binnen.

In februari 2007 een roze soort gezaaid en kwamen de eerste kiemen ook al na 6 dagen op.

Ann

• Georgia

Wat leuk dat er meer echinacea-enthousiasten zijn hier! Ik heb nog geen zaden maar kan ik zaden ruilen tegen iets anders?

Ik heb nog niet zoveel soorten, ik kan ze zó opnoemen: De gewone, Magnus, Green Jewel, Harvest moon, sunrise, white swan, Razzamatazz en Rubinstern. De volgende op mijn verlanglijstje zijn ‘double decker’ , ‘Green envy’ en ‘Sundown’.

Maar het lijkt me spannend om te horen wat uit jullie kruisingen te voorschijn komt

• Margriet

Niet alle Echinacea's zijn uit zaad te kweken. De nieuwe soorten komen allemaal uit weefselkweek.

Ik heb 2 jaar geleden al een experimentje met de oranje Sundown gedaan, er kwamen 2 rode en een witte uit. Die nieuwe cultivars zullen uit zaad de eigenschappen van de vader en moeder vertonen maar ws. niet zichzelf blijven. (vrijwel zeker). Sundown wordt trouwens zelf ook weer roze/rood in het verloop van de zomer en blijft niet oranje. (dat is mijn èchte weefselkweekexemplaar)

Echinacea's zaaien erg makkelijk, je kunt ze zowel nu als in het voorjaar zaaien.

De kans op bloei is groter als je nu zaait. Erg mooie en sterke zijn Magnus en White Swan. Van de “oudjes” zeker bijna de mooiste.. :-)

Het is uiteraard wel leuk om te zaaien en te proberen. Wie weet wat er uit komt…..Zeker als je zoals bij Mike een hele zwik van de nieuwe bij elkaar hebt staan ben ik wel benieuwd hoe die nakomelingen uit zaad er uit gaan zien.

Gr. Margriet.

• Georgia

De verzameling is begonnen nadat ik een Magnus had gekocht. Ik vond Echinacae al leuk, maar toen bleek dat er een Magnus was (zo heet mijn zoon namelijk) heb ik de eerste twee gekocht: de gewone en Magnus. Toen ik erachter kwam dat er ook oranje soorten waren, werd het nog leuker.

Magnus betekend Groot (en dat past bij mijn zoon :)), feit is dat de Echinacae Magnus juist lager blijft dan de soort. Ik houd van dromerige namen en de hele sunrise, sunset harvest moon etc…geweldig vind ik dat.

• Margriet

Magnus is hier wel echt MAGNUS hoor. ;-)

Misschien heeft de kweker een foutje in de naam gemaakt….Of hij staat op een niet zo lekker plekje voor hem.

Ik heb ook de Rubinstern staan en die is echt een halve meter lager. En dat op zand.

Magnus hoort wel echt groter te zijn. De zaden zijn nog niet helemaal rijp maar ik ga ze sowieso toch oogsten, wil je de èchte Magnus hebben? (komt soortecht terug).

Geef maar een brul.

Groet, Margriet.