groenten

• anne

Ik heb niet echt groene handjes maar zou voor volgend jaar wat groenten willen planten in mijn tuin. Tuin op Zuid/westen.

Ik zou graag (roma)tomaat, spinazie, (veld)sla, rode ui willen verbouwen. Kan dit in bakken of moet dat in de tuin? En kan ik dit zaaien of plantjes zetten? En waar zou je dit kunnen kopen?

Heel veel vragen, maar zoals gezegd niet echt ervaring hiermee.

• jolanda

tomaten kun je in het voorjaar als plantjes kopen, bij kwekerij of tuincentrum, spinazie en veldsla zaai je in rijtjes, en uien , daar koop je weer kleine plantuitjes voor , die zet je danbovenop de grond en druk ze een klein stukje de grond in , maak nette rijtjes zodat je goed kunt zien waar plantjes en waar onkruiden opkomen, kropsla kun je trouwens ook zaaien maar ook als plantjes kopen

• luka

Ik had vorig jaar sla in bakken gezet. Dat lukte wel, maar nu ze in mijn volkstuintje staan in de volle grond worden ze veel groter.

Verder kun je zelf kiezen wat je het fijnst vind, groenten zaaien of plantejes kopen.

Veel plezier als het zover is.

• Margreet

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/?moestuin&gclid=CJStuoCUxJICFQsXQgod_y9CbQ

Kijk hier eens op! IK weet niet of je je aan moet melden, krijg al heel lang e-mailtjes van hen.

Succes Margreet

• veralie

Je zou ook kunnen denken aan vierkantemetertuinieren (zie b.v. www.squarefootgardening.com om een idee daarvan te krijgen). Doe ik dit jaar voor het eerst, en ziet er naar mijn mening leuk uit in mijn kleine stadstuin, een extra border, maar dan eentje om van te snoepen (zo had/heb ik b.v. sla, veldsla, andijvie, bietjes, spruiten, boerenkool, peultjes, raapstelen, worteltjes, uien, sperzieboontjes en bloemen om van te plukken). Kerstomaatjes had ik in een pot, net als aardbeien, ging heel goed. Vorig jaar had ik pluksla in een pot, ging ook prima.

Sommige groenten en kruiden zijn ook erg leuk om gewoon in de border te planten (b.v. rode snijbiet of dille)

Zaad en pootgoed kun je bij b.v. tuincentra of zaadhandelaren kopen, gaat ook prima via internet (even googlen op zaadhandelaar), extra leuk om op zoek te gaan naar bijzondere groenten.