Ik heb vandaag pompoensoep gemaakt, van een biologische pompoen; Kan ik de zaden drogen en zaaien, of komt daar niks uit.
Ik weet niet of je ze wilt zaaien voor nieuwe ‘oogst’, dus om op termijn weer pompoen te eten, in dat geval zou ik toch benaamd zaad nemen waarvan je weet dat de pompoen lekker smaakt. Deze zaden zijn waarschijnlijk een kruising, en je weet niet waarvan, maar je kunt altijd proberen te zaaien als je het voor de lol doet. Bewaren in een papieren zakje of envelopje.
En nee, ik praat niet tegen mijzelf, ik ben die ándere Katinka .
Hetzelfde doe ik altijd met tomaten. Van de gekochte (kers) tomaten heb ik het jaar erop precies dezelfde, zelf gezaaide tomaten. Mijn vriendin heeft een boerderij en die gebruikt altijd het zaad van de niet verkochte pompoenen voor de nieeuwe oogst het jaar erop. Slechts het derde jaar gebruikt zij “nieuw” gekocht zaad.
Doen dus.
Paula
Ik gebruik altijd de zaden van pompoenen uit de winkel. Deze hebben hoogst waarschijnlijk op een groot veld gestaan met allemaal dezelfde pompoenen, waardoor de kans op kruisbestuiving minimaal is. De zaden van de pompoenen op mijn moestuin gebruik ik niet, omdat de kans dat deze gekruist zijn met courgettes, komkommers, meloenen, sierkalebassen, of andere pompoenen wel heel groot is. Overigens zijn alle kruisingen te eten, maar niet altijd even lekker (sierkalebassen zijn bitter of verhouten bij uitrijping).
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?