Appels plukken

• Jos

Momenteel zit onze appelboom nog helemaal vol met appels, en deze wil ik graag eruit hebben voor dat ze eruit vallen door bijv harde wind of dat ze te zwaar worden. Mijn vraag is dan ook: Wanneer is het rooitijd voor appels? Kan ik ze er nu al uit halen en dan verder in de schuur laten rijpen of is de rooitijd later in het seizoen?

Alvast bedankt voor de reactie's

• paula

Het appelplukseizoen is volop aan de gang!!! Omdat jouw appels nog aan de boom hangen neem ik aan dat je een “late” soort hebt en geen zomerappel zoals Delcorf of Delbare. Je kunt de appels die nu mooi op kleur zijn plukken, dan een week of 2 later de appels die dan rijp zijn. Begin november zijn ze, als het goed is, dan allemaal geplukt en zo kun je er een beetje verdeeld van genieten. Omdat ze niet proffessioneel gekoeld kunnen worden zullen ze wel snel te rijp zijn maar daar is weinig aan te doen.

Succes en smakelijk eten :)

Paula

• carin

Daar is toch een trucje voor, om te bepalen of ze rijp zijn? Zoiets als hand eronder houden en dan licht draaien. Als hij dan makkelijk loslaat is hij rijp. Ikzelf proef altijd gewoon degene die er het rijpst uitziet. Als die lekker is, plukken we gewoon regelmatig de best gekleurde appels en eten die op. Zo gaan we een paar weken door en dan plukken we alles en zetten ze in de kelder. Ze blijven dan nog een paar weken knapperig en de rest wordt appelmoes of appeltaart of gaat naar de paarden of de vogels. Carin

• dinie

ik heb nog nooit anders geweten dat op 4oct alle appels rijp zijn en als je er een plukt en hem dan doorsnijt en de pitten zijn bruin dan is de appel rijp ,zelfs de goudreinetten zijn rijp op 4oct.groeten dinie

• jeltje kosters

Lijkt me zo leuk om appels van je boom te halen en te kunnen eten. Bij ons gaat het altijd mis, nou ja verleden jaar na zo'n tien jaar onze echte goede oogst, drie appels voor de appeltaart, moest erzelf nog extra erbij kopen.

Dit jaar hoopte ik op een super oogst, schitterende bloesem, nog nooit zoveel geweest. En ja hoor dan begint het appeltjes vallen, de hele zomer door, dus weer geen één voor eigen comsumptie.

Als ik dan de verhalen lees en hoor, pluk emmers vol en wat teveel is voor de vogels en paarden???? Hoe kan het dat het bij ons niet lukt.

groetjes Jeltje

• paula

Tien tegen één dat je dan geen bestuiver hebt staan Jeltje. En geen bestuiver (in de buurt), geen appels.

• jeltje kosters

Ha Paula, iets snap ik niet hoe kan ik dan wel kleine appeltjes aan de boom krijgen, dat wil toch zeggen dat ze bestoven zijn. Ze vallen alleen de hele zomer eraf. groetjes Jeltje

• mama van 2 meiden

afgelopen december hebben we ons appelboompje gekregen en een mooi plekje in de voor tuin gegeven (half hoog stam) en dit jaar waren we al gelijk verrast want we kregen al appels! Had ik dus echt niet verwacht:)

echter zijn er 3 overgebleven maar dat maakt niet uit. het feit dat er een appel aan zat was al erg leuk.. en het boompje is nog te klein om veel te geven

• paula

Wat bedoel je met kleine appeltjes Jeltje? Als ze in de loop van de zomer afvallen dan heb je de boom waarschijnlijk te weinig gemest. Op arme grond zal hij het niet goed doen. Een appelboom heeft graag vruchtbare grond en de juiste verhouding meststoffen met weinig stikstof, dat zorgt n.l. voor bladgroei. Helaas weet ik niet precies welke mest je dan nodig hebt. Bij mij is het probleem dat de grond te rijk is en ik de boom elk jaar moet “plagen” door de wortels te snoeien.

Paula

• jeltje kosters

Bedankt voor je tip. Wij zitten hier op zandgrond. Vind wel dat ik goed bemest , maar dat zal voor de boom waarschijnlijk te weinig zijn. Kan het ook de droogte zijn, bedenk ik me net? Zal een nieuw bericht plaatsen over mijn probleem, kunnen anderen met me meedenken. Zo had ik ook een vraag over mijn Wisteria die maar niet wilde bloeien, na een tip over clematismest direct gedaan en kon dit zomer al genieten van nabloei. Zal wel niet lukken met de appels, nu nog oogsten, maar hopelijk wel volgend jaar. Alvast bedankt groetjes Jeltje