appelval in de zomer

• jeltje kosters

Wie weet een oplossing voor het probleem wat ik heb met mijn appelboom. Een hele mooie bloei van het voorjaar, een boom vol met kleine appeltjes en dan…. veel te vroeg de hele zomer door vallen de appeltjes van de boom zodat ik nu geen appels kan oogsten. De boom is nu elf jaar oud en als ik totaal in al die jaren 10 appels heb genuttigd is dat alveel. Paula gaf als tip dat het waarschijnlijk aan de bemesting lag. Ik bemestte altijd 1 keer per jaar met culterra, vond dat er teveel stikstof inzit en bemest nu in het najaar/winter met koemestkorrels, voorjaar zeewierkalk en later iets dergelijk als culterra maar minder stikstof en meer andere mineralen. We zitten hier op zandgrond.

Wat kan ik nog meer doen.

De tip over de bemesting en snoeien van onze Wisteria met clematismest is zeer goed, heb na bemesten ik geloof in juni, continue nabloei en ook mooie dikke knoppen voor volgend voorjaar. gr Jeltje

• paula

Dat is erg vreemd ja. Die bemesting die je doet lijkt ook niet verkeerd. Maar omdat je zegt dat het vooral kleine appeltjes zijn die vallen blijf ik toch geloven in geen of een verkeerde bestuiver. Een andere oorzaak kan ik niet bedenken. Misschien dat Guy het weet, die is erg goed in dit soort problemen.

Paula

• paula

Lees nu je reactie op een eerder bericht. Droogte is heel goed mogelijk. Appels hebben erg veel water nodig en als ze dit niet voldoende krijgen zijn het de vruchten die het eerst afgestoten worden.

Paula

• Persica

Jeltje,

Water met daarin opgeloste voedingsstoffen is een voorwaarde voor het uitgroeien tot volwaardige vruchten.

Echter het probleem dat zich hier voordoet heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met een slechte tot nagenoeg zeer onvoldoende bestuiving.

Een gezond klokhuis bevat 5 pitten, vanaf het prille begin na een succesvolle bestuiving zullen deze (embryo) pitten de basis vormen voor de verdere uitgroei tot volgroeide appels met daarin kiemkrachtige pitten.

Indien zich in deze ontwikkeling (aanleg klokhuis met de pitten) een verstoring, door slecht stuifmeel plaats vind zullen de vruchtbeginselen worden afgestoten.

Als je weet om welk soort appels het gaat zou je er een geschikte bestuiver bij kunnen planten een andere mogelijkheid is op dezelfde boom een takje van een geschikte bestuiver enten. P.S. (er zijn ook mooie sierappeltjes die uitermate geschikt zijn om appels te bestuiven).

Vr,Gr

• Guy

Jeltje,

Om welk appelras gaat het?

Bijna zeker is het een probleem van geen of slechte bestuiving.

Plant een ander gelijkbloeiend ras met goed stuifmeel in de omgeving en het probleem zal opgelost zijn.

Zoals Persica ook schrijft kan het enten van een ander gelijkbloeiend appelras met goed stuifmeel een oplossing geven.

Guy

www.houtwal.be

• jeltje kosters

Ik kan er niet meer op komen , is een hand en moesappel, en wat ik nog weet heeft een franse naam. De kwekerij die hem toen verkocht heeft is nu gesloten, als de rozen in het najaar weer in de verkoop gaan bij ze, zal ik het gaan vragen. Balen, wat ik toen heb begrepen dat er bij ons in de buurt genoeg kruisbestuiving is. Alvast bedankt met needenken, gr Jeltje

• Margriet

Hoi Jeltje,

Misschien kun je hier wat mee.

http://www.hoogstambrigadepaasloo.nl/appelrassen/beschrijving_van_appelrassen.htm

Gr. Margriet.

• jeltje kosters

bedankt voor alle tips, heb de kwekerij gebeld, kreeg zijn vrouw, zal foto's sturen van de bladeren, zodat ze misschien kunnen achterhalen wat de naam is. Ze hebben voornamelijk zelfbestuiving wat appels betreft. Ben heel benieuwd, want een boom vol met appels, ik zit me nu al te verheugen. Zal jullie vertellen wat het verhaal wordt. De site van hun is www.fruitbomenkwekerij.nl

groetjes Jeltje

• paula

Hoe komen ze erop!!! Appels zijn niet zelfbestuivend!! Een enkele is niet kieskeurig wat bestuiver betreft maar ze hebben allemaal een andere soort nodig om appels te kunnen oogsten, om de eenvoudige reden dat de stamper en meeldraden niet in de zelfde tijd rijp zijn en als je appels wilt moet dat toch echt.

Paula

• jeltje kosters

Dit was wat ze vertelde, ik ben een leek wat betreft appelbomen. En het is een fruitbomenkwekerij, dus dan moeten ze toch goed advies kunnen geven. Ik heb alles naar ze gemaild en ben benieuwd wat hun reactie is. Op dit moment kan ik weinig anders doen. je hoort van me wat ze te vertellen hebben. Jammer dat ik de naam van de boom niet meer weet, het zweeft ergens in mijn bovenkamer, soms zie ik een flard en dan schiet het weer weg. Ik ben nu wel zover als het niks wordt met de boom gaat ie eruit, en dan een andere erin. Wel zonde van eeen boom van 11 jaar oud, maar is niet anders. Hopelijk hoort ie wat ik nu schrijf, en doet ie volgend jaar beter z'n best. gr Jeltje