appelval in de zomer

• jeltje kosters

Weet nu de naam van de boom, is soms wel goed om in bad te gaan liggen met alleen wat kaarsen aan en een kop thee en een boek bij de hand om eventueel te lezen. Is de malus Karmijn de Sonnaville. Heb op internet al wat gezocht naar kruisbestuiver, maar kom daar niet geheel uit. En ik weet ook niet waar ik een andere appel moet zetten. Kan het ook een kleintje zijn, of een lei appel. Van de kweker heb ik nog niks gehoord, gr Jeltje

• paula

Je zou een sierappel kunnen plaatsen en daar zo'n zuilvorm van maken. Dan gaat ie alleen de hoogte in en niet (veel) de breedte in.

Paula

• jeltje kosters

Goedemorgen Paula, maakt het dan nog uit wat voor sierappel? Mijn overbuurvrouw heeft er één in de voortuin staan en die staat hooguit zo'n 10 meter van onze appelboom vandaan. Of moeten ze close naast elkaar staan? gr Jeltje

• Margriet

Dan hoef jij geen appel te planten, Jeltje.

Appels bestuiven elkaar tot 400 meter. 10 meter is peanuts voor hommels.

Gr. Margriet.

• paula

Dat is wel zo Margriet. Maar als de buurvrouw de verkeerde heeft staan, lees verkeerde bloeitijd, en dat laatste leest vrij nauwkeurig, dan heb je er nog niks aan. Welke je zou moeten hebben kan ik je niet zeggen. Een fruitboomkweker wellicht wel.

Paula

• jeltje kosters

Moeilijke jongens die appelbomen. Een andere buurvrouw heeft een James Grieve in haar tuin staan, hoor ik net. En een hommelhol hebben we in ons prieel net naast onze appelboom. En van de kweker nog niks gehoord. Geef hem nog een week of wat en zal dan bellen. Of is het toch een ander probleem?, Jeltje