Beukenhaag

• Ton

Ik heb vorig jaar een aantal beukenhaagjes geplant. Eén haag staat er goed bij. Een andere haag staat tussen een rododendron. De haag tussen rododendron en de berk staat er niet goed bij. Ik begrijp inmiddels dat beukenhaag van kalkrijke grond houdt en rododendron van zure grond. Volgens mijn vrouw zou dat een “win-win” situatie moeten opleveren ;) maar de praktijk is anders.

Wat kan ik het beste doen?

Kan ik de beukenhaag laten opknappen door goede bemesting zonder dat het ten koste gaat van de rododendron?

Kan ik de beukenhaag beter verplaatsen en wanneer kan dat het beste?

• Marian

IIk zou goede bemesting doen, en eventueel kalk strooien.

Gewoon kortbij de haag.

Rondom de voet van de rhododendron een flinke laag turf strooien.

Zo houd ik in mijn borders ook verschillende soorten planten tevreden :)

Ik heb een zeeuws knoopje naast een rhodo en varens staan, en dat knoopje krijgt kortbij altijd extra kalk, omdat die ook van kalk houdt.

Heb ik een zuurminnende plant, doe ik rondom die plant een laag turf en zorg dat er geen kalkkorrels komen.

Maar, ik denk dat het eerder een droogte probleem is, want als ik zo lees dat hij tussen een rhodo en een berk staat….

Een berk is de grootste waterslurper die je in je tuin kunt hebben, want die worteld oppervlakkig.

Ik zou als ik jou was elk jaar de wortels van de berk (langs de haag) doorsteken met een spade, dat kan helpen.

Of een druppel/zweetslang er naast en in droge tijden elke 2 dagen even aanzetten.

• Ton

Marian,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat ik beide struiken zo tevreden kan stellen. Ik zal ook eens kijken of ik de wortels van de berk wat bij kan werken. Met mate want als hij dood gaat heb ik weer een boze buurman.

Groeten van Ton

• Georgia

Beuken houden erg van schimmels in de grond. Wat een goede oppepper kan zijn is grond weghalen bij een gezonde beuk en dat door de grond van je beukenheg verwerken. Anders is natuurmest van ecostyle een goed alternatief, daar zit ook een goede schimmelcultuur in.