vlinders

• bert

Hallo mensen,ligt het nu aan mij maar hebben jullie ook minder vlinders in de tuin als vorig jaar?Als ik mijn foto's van vorige jaren bekijk zaten de herfstasters en sedems met mooi weer altijd vol vlinders,afgelopen weekend was het toch mooi weer en toch maar een vlinder gezien.Groetjes Bert.

• Mike

Er zijn inderdaad minder vlinders dan in voorgaande jaren. En het lijkt net, alsof ze nu maar bij vlagen verschijnen. Soms dagenlang geen een en dan weer een heleboel tegelijk. Atalanta's bvb had ik de hele zomer niet gezien in de tuin, maar laatst vlogen er tientallen tegelijk rond bij de rudbeckia's en de laatste bloemen van de vlinderstruiken. De gehakkelde aurelia was rijker vertegenwoordigd dan in andere jaren, maar het dagpauwenoog, eigenlijk toch een doodgewone vlinder, zag ik amper. Hooguit vier, vijf verdeeld over het hele seizoen. Ook van de andere soorten was er maar een enkeling te bekennen. Erg weinig blauwtjes, zandoogjes, landkaartjes en noem maar op. Wel barstte het hier van de verschillende soorten witjes (geen wonder, want ik woon in de ‘koolstreek’).

Al met al dus duidelijk minder vlinders dan voorheen.

Mike

• kuuk

Bij mij ook veeeeell minder vlinders. Andere jaren zitten er zoveel op mijn hedera arborescens (wil ik eruit hebben maar heb ze voor dit feestje nog even laten staan) dat de mensen soms wel eens blijven staan om ze te bewonderen. Dit jaar helaas, wel wat maar alleen als het echt heel uitzonderlijk mooi weer is - dus dit jaar bitter weinig.

• Tuinprins

Ja, ik heb dit jaar lang niet zo veel vlinders geteld als andere jaren. Alleen de laatste 2 weken van september vlogen er een flink aantal rond maar in juli en augustustus was het wat vlinders betreft echt teleurstellend.

Gegroet, de tuinprins

• ann

Hier in Zuid-Limburg ook weinig vlinders. De meeste die zich lieten zien waren de dagpauweoog en de gehakelde aralia. De kolibrievlinder was dit jaar ook van de partij maar de koolwitjes vrij weinig. Vorigjaar had ik nog een haagje van Lavendel staan waar ze veel opkwamen maar deze heb ik dit jaar verwijderd en nieuwe Lavendel gezet maar die zijn nog vrij klein.

Ann

• anja

hallo allemaal.

ja ik heb dit jaar ook weinig vlinders gezien.

ik heb ook lavendel staan en een paar vlinderstruiken en die hebben toch aardig vol gestaan met bloem maar geen vlinders.

en dat vind ik toch zulke mooie beestjes. jammer misschien volgend jaar beter.

groetjes anja

• mtb

In Twente juist weer veel vlinders gezien.

• theo

September was even goed, verder zijn ze hier doodgeregend, 40 mm de 4e keer al dit jaar. :(

• theo

Eerst veel te droog voorjaar, daarna veel te nat, in september toch nog veel kolibrievlinders uit Franktrijk gezien hier.

• theo

In September had ik op een gegeven moment 24 admiraalsvlinders tegelijk op de bloeiende Sedum, ook de kleine vuurvlinder regelmatig en meer leuke (zeldzame)soorten.

Twente heeft inderdaad beter vlinderweer gehad.