kattegrit

• John

Wie heeft er ervaring met het gebruik van kattegrit als vochtvasthouder/luchtigmaker in een grondmengsel?Wat zijn de evt.alternatieven?Dit alles i.v.m.met mijn salviasZijn er misschien ook salvia-sites of verenigingen? Alvast bedankt! John.

• paula

Kattegri lijkt me niet geschikt!! Wat dacht je van die silicagelkorrels die ze gebruiken in de bloemsierkunst? Die nemen 10 keer hun eigen gewicht in water op en zijn dan heel goed met grond te vermengen.

Paula

• anja

hallo john.

dat kattegrit zou ik niet doen.

heb je turf al in je aarde zitten?

ik heb daar goede ervaring mee de grond blijft langer vochtig.

en je grond word er luchtiger door.

gr. anja

• mw.lutetia

zelf ben ik lid van de oranjerievereniging;de laatste 1 1/2 jaar hadden we zeer regelmatig artikelen over een groot aantal salvia's in ons verenigingsblad De Parel staan.

om de grond luchtiger te maken gebruiken velen onder ons perlite,dat we-evenals de potgrond-in het groot inkopen en onderling verdelen;kijk eens bij www.oranjerievereniging.nl en surf naar de regio waarbiinen u woont.luut

• Tim

Die gel korrels zou ik in ieder geval niet gebruiken omdat die dus ook alle bacterein vasthouden en zelfs laten groeien. Een tip die ik kreeg van een vriendin die bij een grote bloemenzaak werkt.

Groet

Tim

• Margriet

John, waarom zou je bij de microphylla's en de greggi's vochtvasthouders willen?

Salvia's kunnen heel goed droog staan.

Een leuke site voor Salvia's is een engelse van Robin.

http://www.robinssalvias.com/about.shtm

Groet, Margriet.

• Katinka

Ik ben dus de enige die het wel gebruikt :D:D. Ik gebruik het in mijn mengsel voor potten op het dakterras. Sommige planten houden van iets ‘zwaardere’ grond, zoals de blauwe regen. Luchtiger maak je het mengsel er niet mee hoor! Ik gebruik dan het klontvormende kattengrit, dat zuigt goed vocht op. Het merk pet plus naturel bestaat voor 100% uit bentoniet, dat is dus gewoon een kleisoort die goed vocht vasthoudt. Ik meng het droog (moet allemaal heel droog zijn voor het mengen!) door van die cocospotgrond. Die neemt zelfs nog water op als hij is uitgedroogd, en in combinatie met de kattenkorrels, gaat dat heel erg goed.

• Eefje

Dit lijkt wel een beetje op mijn “probleem”, hoewel……

Mijn tuin is nog helemaal leeg (nieuwbouwwoning) (met uitzondering van het onkruid dat overal opschiet). Het betreft kleigrond en met de regen van het afgelopen weekend, liggen overal grote plassen, het water kan dus niet echt goed weg.

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik die klei een beetje leuk plantklaar? Is omspitten genoeg (hoe diep?) of moet ik er iets doorheen mengen om het wat “luchtiger” te krijgen. Ik had gedacht om er uiteindelijk tuingrond bovenop te gooien, maar als de onderlaag niet gespit is, dan helpt dat nog niet veel, neem ik aan…..

Ik heb nog nooit getuinierd, dus jullie begrijpen, tips zijn van harte welkom!

• Katinka

Hallo Eefje,

In een nieuwbouwwijk is de grond helemaal dichtgereden door de zware machines die ze gebruiken tijdens de bouw. Daarvoor moet je echt even “een mannetje” inhuren om het flink diep om te frezen. Je kunt ook een frees huren en zelf voor “mannetje” spelen ;). Heb je geen achterom, dan heb je ook kleine machines die door een standaard deuropening passen. Ik weet niet hoe groot je tuin is… maar die kleine machines komen een eind in een standaard nieuwbouw-tuin. Je kunt dan bovenop wat compost leggen en meteen mengen tijdens het frezen In het voorjaar kun je bij veel gemeentes gratis compost afhalen, meestal maximaal één kar vol per klant. Je zou eigenlijk ook een drainaigebuis moeten (laten) aanleggen. Het is zonde als je tuin klaar is, en je basis is niet goed!

• Eefje

Bedankt voor het advies. Jemig, dat is nogal wat. Mijn tuin is circa 15 meter diep en ongeveer 5,40 breed met achterin een schuurtje van 2 x 3. Aan de huiskant en aan het einde van de tuin komen terrassen van circa 4 meter diep.

Dan hou ik dus nog een respectabel deel over om te gaan frezen/spitten/om te werken.

Zoals ik al zei, ik heb nog nooit getuinierd, werk ook gewoon door de week, dus veel tijd heb ik niet om te tuinieren. Ik ben nog erg aan het nadenken over hoe ik dat ga aanpakken. Ik wil eigenlijk geen saaie, volgeplaveide tuin hebben, een border lijkt me toch wel erg fijn, maar hoe of wat is nog een groot raadsel.

In ieder geval bedankt voor de tip.