Lavendel stekken

• Ton

Zou het nog mogelijk zijn om nu nog lavendel te stekken? De struiken die ik nu heb worden veel te groot en zijn niet mooi meer. Ik wil er een heel tuinvlak mee vullen maar dat wordt vrij duur als ik nieuwe planten ga kopen. Daarom wil ik liever stekken.

Groeten van Ton

• Mike

Hoi Ton,

Helaas is het daar nu eigenlijk te laat voor. Het zou nu alleen nog lukken met extra bodemwarmte. De grondtemperatuur moet rond de 20 graden liggen, anders wortelen de stekken niet en gaan verrotten. De goeie stektijd is dus midden tot eind zomer, stekken met een ‘hieltje’, dus nog een klein beetje bast van de moederplant aan de stek. Zo stek ik ze ook en lukt bijna altijd.

Je zou het kunnen proberen op de vensterbank binnen, boven de verwarming. De stekken in potjes stekgrond, aan de rand van het potje, plastic zak er over en onder de potjes een dikke laag kranten op de verwarming, want anders wordt het weer te heet. De grond licht vochtig houden, beslist niet te nat. Dan is er wel een kans van slagen. Maar de kans op beworteling is beduidend groter in de zomer…

Mike

• jeltje kosters

Beste Ton, in het voorjaar dieper wegzetten, wortelt dan op het kale stuk en je hebt direct mooie grote planten staan, succes Jeltje

• Ton

Hoi Jeltje,

Bedankt voor je reactie! Bedoel je dat ik de lavendelstruiken kan uitgraven en dieper moet ingraven? Ik heb hier nog nooit van gehoord, een hele interessante optie maar ik snap nog niet goed wat je precies bedoelt.

Groeten van Ton

• Ton

Hoi Mike,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik was er al een beetje bang voor. Ik heb te lang getreuzeld met dit klusje. Wel een fijn forum is dit! Paar maal gepost hier en steeds snel een deskundig advies gehad. Leuk!

Prettig weekend.

Groet,

Ton

• Margriet

Ja, gewoon uitgraven en dieper planten. Dan zie je de kale onderkant niet meer en de lavendel heeft er geen last van, die zal alleen maar mooier worden. Je kunt de kale onderkant rustig ingraven.

Gr. Margriet.

• Ton

Bedankt voor je reactie. Dat wordt dit voorjaar even flink armen uit de mouwen steken want ze de lavendel is zeker 75 cm hoog geworden ;). Met twee stevige zonen gaat dat wel lukken…

Prettig weekend!

Ton

• marja

Hoi Ton,

kijk eens op www.tuinclub.be/tuinartikels/lavandel%snoeien.htm.

Heb ik bij mijn favoriten staan.

Veel plezier ermee.

Gr Marja

• Ton

http://www.tuinclub.be/tuinartikels/lavandel snoeien.htm (tussen lavendel en snoeien een spatie) staat nu ook bij mijn favorieten. Bedankt voor de tip!

Groetjes van Ton

• jeltje kosters

Ha Ton zie dat Margriet al op je vraag naar mij geantwoord heeft. Klopt precies zoals ze zegt, gewoon dieper in de grond zetten en dan groeien ze lekker verder. Wel blijven snoeien , succes Jeltje