Help!!!!!!!!! Buxus verzuipt. en de andere niet..

• Brigitte Verkuijl

Ik heb 2 mooie grote zwarte hoge potten waarin ik een flinke bol buxus heb staan. Mooi denk je… ja is het ook alleen ben ik van het zomer dom geweest om er geen gaatjes in te maken onderin. Nu stonden ze dus helemaal vol met regen vd afgelopen dagen en de geur die er uit kwam toen ik het liet leeglopen was ook niet voor de poes:( Maar hoe kan ik er nu alsnog gaatjes in maken…? Ik kan ze op de zij leggen de pot en dan gaatjes boren heel fijntjes? Het is een terracotta pot en vd buitenkant geglazuurd. 1 gaatje is al voldoende om het overtollige resterende water er uit te ktijgen. Ik wil niet wachten tot vanavond, ik wil dat vocht er asap uit hebben.

En dan aan de voorkant in de tuin is het er ws te droog, blag word er rood-bruin-oranje… Daar staan ze tegen een borderrol aan en die houd dus niet genoeg water vast en voeding. Nu wil ik er anders van die betonnen bielzen voor doen, is dat beter om vocht vast te houden?

• paula

Beton neemt ook vocht op, is dus ook niet goed. Misschien kun je er vóór dat je die betonnen bielsen plaatst een rand maken van vijverfolie, zodat het beton geen vocht kan absorberen?

Gaatjes in je terracottapot kun je boren met een betonboor. De snelheid van de boor niet te hoog instellen en de boor zijn werk laten doen, d.w.z. niet te hard duwen.

Succes, Paula

• Brigitte Verkuijl

ok thnax ga direct boren, hopelijk knapt de pot niet :D en dat met de folie zal ik onthouden, wil het liefst het dit najaar nog doen of anders het voorjaar. De buxus zal misschien iets naar achter moeten worden verplaatst. Ik moet toch een rij recht zetten omdt het scheef gepoot is door mij , 2 jaar terug.

• @

met een steenboortje eerst een klein gaatje voorboren, en dan met een grotere boor.

TIP !!! boor ze niet in de bodem van de pot, maar aan de zijkant van de pot

op een cm of 10 hg, rondom de pot, zo kan er nog wat water in blijven staan, en loopt het in de zomer met begieten niet meteen weer uit.

succes !!!

• maria

Als die potten alleen aan de buitenkant geglazuurd zijn,knappen ze dan niet als het vriest?

Maria

• Brigitte Verkuijl

ik zet ze onder de carport en anders zet ik ze binnen in de schuur voor de deur ivm licht.