lentebollen en dan dahlia's?

• Adrie

Ik denk er aan om in sommige stukken van de tuin dahlia's te gaan zetten volgend jaar. Zijn die te combineren met bollen zoals tulpen, narcissen e.d? Dus eerst bollen en daarna de dahlia's? Ik heb het idee nl. dat die bollen nog niet uitgebloeid zijn als de dahlia's de grond in moeten zo rond half april.

Heeft iemand daar ervaring mee of andere tips?

• Katinka

Dahlia's binnen voortrekken in een pot, dan kunnen ze vast groeien en dan half mei uitplanten.

• maria

Je zult tussen die bollen toch ruimte moeten overlaten voor de dahliaknollen.Als er dan nog wat loof aan de bollen zit, kun je gemakkelijker zien waar je de knollen kunt plaatsen

Maria

• Margriet

Staan er nog meer planten dan alleen de voorjaarsbollen en de Dahlia's?

Dat stukje wordt in de zomer anders erg saai, alleen maar groen blad. En bij het blad van sommige Dahlia's sta je ook niet echt te juichen….

Gr. Margriet.

• jeltje kosters

Ik heb van het voorjaar dahliaknollen gekocht bij Rita van der Zalm, om net als jij te combineren met voorjaarsbollen. Ze was zeer verheugd om te horen dat ik dat wilde proberen. JIj snapt het hoe je de bollen kan combineren, zei ze. Ik heb ze dus vrij laat in het voorjaar gezet en zou dus aanraden om ze voor te trekken in potten. Ik combineer ze met vaste planten en vind het zelf een leuke oplossing om de gaten die je dus krijgt/ hebt in je border te vulllen met deze knollen. succes en gewoon doen groetjes Jeltje

• Adrie

Nou Margriet, wij in Zundert staan bij dahlia's over het algemeen wél te juichen hoor :-). Zie http://www.bloemencorsozundert.nl.

En daarom ook mijn idee om in mijn eigen tuin ook eens wat meer met dahlia's te gaan doen. En dan niet de “gewone” waarvan we er elk jaar met zijn allen zo'n 7 miljoen op onze wagens tikken, maar allerlei bijzondere.

Wat dat blad betreft: ik heb dit jaar zaad van botanische dahlia's gezaaid (stiekem meegebracht uit de Botanic Garden in Dunedin - Nzl) en daar komen de meest fraaie struiken uit! En inderdaad gelukkig niet allemaal met het standaard dahlia-blad,maar ook met fijne vertakte blaadjes enz. Fraai om te zien hoor. Alleen wil de “tree-dahlia” nog niet zo hoog als een (kleine) boom worden, maar die zet ik volgend jaar wel op een warmere plaats. Eens kijken wat ie dan doet!

• Marian

Hey Adrie, woon jij in Zundert, dan woon je in dezelfde gemeente als ik. Leuk

Een plaatsgenoot dus, komt volgens mij niet zoveel voor op dit prikbord.

Enne, reclame maken voor het corso, heb ik vorig jaar ook gedaan :)

• Margriet

Oh, maar ik ben ook gek op Dahlia's hoor, begrijp me niet verkeerd!

Ik zat alleen te denken……..vroege voorjaarsbollen èn Dahlia's. Dan zit er wel een heel groot gat in de bloei. Vandaar dat ik me afvroeg of er in die border ook nog iets anders staat. Alleen die twee lijkt me zo zonde van de maanden juni, juli en augustus. Daarna wordt het natuurlijk feest. :-) (met de Dahlia's)

• Adrie

O, maar hier bloeien de dahlia's al vanaf begin juli (of zelfs eerder) hoor. Zeker als ik ze wat voortrek in de kas en daarna uitplant. Dus dat kleurloze in de borders valt gelukkig wel mee. Ik heb juist zo weinig kleur meer vanaf september, dus dan is een dahlia natuurlijk een prima oplossing om het kleurseizoen wat te verlengen. Die paar ik er nu heb staan bloeien nu nl. nog steeds vrolijk verder. :-)