zaden wonderboom

• karin

ik heb deze week zaden van de wonderboom geoogst, maar aan een aantal bonen zit een uitstulpinkje. het lijkt net alsof de boon al een beetje gekiemd is. Is dit zo, of zien de zaden er altijd zo uit en zijn ze volgend jaar dan nog wel kiemkrachtig?

• mtb

Daarmee zaten ze vast aan de peul. Hoort dus zo.

(vergelijk het als navel: daarmee zat je zelf aan vast aan de navelstreng etc.)

• Katinkat

Bij mij zijn ze nog niet gedroogd, bij jou wel al? Ze zijn nog mooi rood gekleurd aan de plant.

• karin

ja bij mij zijn al aan een plant de zaaddozen droog, bij de rest nog niet

• N. de Blanken

de rode vruchten vallen bij ons spontaan van de boom, maar ze zijn wel aardig groot.

ik heb ze te drogen gelegd boven de verwarming, maar nu krimpen ze heel erg. hoe kun je zien wanneer er een goed zaadje in zit?

• paula

Dan beginnen ze te barsten. Je ziet dan in de lengte lichte strepen op de “bolster”.Zaden zijn ca 1 cm. in doorsnee. Best wel groot dus.

Je kunt ze het best zo lang mogelijk aan de plant laten rijpen. Een beetje (nacht)vorst kan geen kwaad.

Paula

• N. de Blanken

paula bedankt voor je uitleg…ik weet nu tenminste iets over die bolsters en ook dat je ze niet van de boom moet afplukken..dat had ik n.l. bij 1 gedaan!

• N. de Blanken

nog 1 vraagje is de wonderboom een 1-jarige plant?

• paula

Nee, het is een vaste plant maar verdraagt geen vorst. Dus hier is ie wel eenjarig.

Paula

• N. de Blanken

dank je wel…maar mijn boontjes zijn wel bruin, maar als ze droog zijn zijn ze leeg!

jammer hoor..kan ik nog wat verwachten?