Witlof

• Georgia

Voor het eerst in mijn leven witlof gezaaid en het zijn geweldige grote mooie planten geworden. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat nu te doen. Moet ik de wortels opgraven, het groen eraf knippen en ze dan in zand wegleggen, vorstvrij tot ik ze tot witlof wil hebben? En dan vervolgens in een bak/pot met aarde zetten met een lichtdichte kap? Is het echt zo eenvoudig of zit er een addertje onder het gras?

• Olga

Misschien heb je hier wat aan Georgia?

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/witlof-kweken-kan-zelfs-zonder-groentetuin/

De site van plantaardig.com, waar dit artikel op staat, geeft ook over andere groentes heel praktische informatie en staat daarom “hooggenoteerd” in mijn favorieten.

Olga

• Goof

Je haalt de wortels uit de grond, snij het blad van de wortels tot op 3cm maak met de spade gleuven in de grond en zet daar de wortels in dus gewoon opnieuw planten, dan kun je ze bedekken met 50a75 cm grond.na 3 maanden heb je dan witlof.

Goof

• paula

In ons oude huis hadden we een kruipruimte waar geen daglicht kwam. Als de witlof in het najaar uit de grond gehaald werd, stopte ik een deel in een emmer met een klein laagje water en zette die in de kruipruimte. Omdat het daarin redelijk warm was, hadden we 6 weken later lekkere, mooie witlof. De rest ging in een oude koelkast waar ik de temperatuur zo laag mogelijk hield (nét boven het vriespunt). Als de eerste emmer halverwege was, dus na zo'n 3 weken zette ik de tweede emmer met lof in de kruipruimte. Zo strekte ik mijn oogst over een aantal maanden.

Paula

• Georgia

Bedankt voor de tips! Ik heb maar een stuk of 40 planten (ik wilde het eerst uitproberen) en die wil ik gespreid oogsten. Ik kan hier vrijwel geen witlof kopen en het is daarom voor mij een delicatesse geworden. Ik ga Goofs methode zeker ook proberen want dat lijkt me makkelijk. Alhoewel, krijg je zo geen zand in de stronkjes?

• Marian

ìn de stronkjes komt geen zand, maar ze zijn aan de buitenkant wel zanderig als je ze eruit haalt.

Ik heb het ook jaaaren zo gedaan. Je kan er ook eerst wat stro overheen gooien, en daarna zand.

Het gaat erom dat ze donker zitten, daardoor krijg je dat ‘witte loof ’

De wortels die je niet in het zand doet, moeten eigenlijk wel gekoeld bewaard worden, anders schieten ze weer groen door.

Ik deed ze gewoon allemaal tegelijk ‘inkuilen’ net Goof zei. Je hoeft ze dan niet allemaal tegelijk op te eten, alleen de 1e zijn wat kleiner en de laatste wat groter.

Ze kunnen alleen niet zo goed tegen vorst, dus daarom goed onderdekken.

Ik maakte altijd een vierkant ( vierhoekig of ovaal mag ook) gat, van 1 meter bij 1 meter breed, 20/25 cm diep ( ongeveer de lengte van de wortels) en dan begin je tegen de kant aan met de wortels rechtop te zetten, gewoon rij voor rij tegen elkaar.

De wortels zitten dan a.h.w. onder “het peil”, dus in dat vlakke gat.

Dan dat gat met die wortels goed ophogen met zand( valt ook tussen de wortels). zoveel zand je erop doet, zo lang wordt je witlof.

Dus niet maar een laagje van 5 cm erbovenop, want dan zit je witlof er zo doorheen.