Mega pompoen!!!

• Brigitte Verkuijl

Pompoen van 615 kilo breekt Europees record

04 oktober 2008, 21:26 (4 reacties)

DUISBURG (ANP) - Een pompoen van 615,8 kilo is zaterdag uitgeroepen tot Europa's zwaarste pompoen ooit. Het loodzware exemplaar, dat met een vorkheftruck moest worden getild, won zaterdag het jaarlijkse Europees kampioenschap pompoentelen in het Belgische dorpje Duisburg.

Teler Jos Ghaye uit Tongeren verbrak daarmee het Europees record van 588 kilo, dat sinds vorig jaar eveneens op zijn naam stond. Volgens organisator Marc Trappeniers is de recordpompoen een grote verrassing gezien de slechte zomer.

Onder de pompoenkampioenen was er een derde prijs voor Iwan Horde uit het Nederlandse Leerden. Hij teelde een exemplaar van 438 kilo. Totaal namen 66 pompoentelers deel aan de competitie, onder wie acht Nederlanders.

• theo

voor mij was het een slecht jaar, maar… 150kg. :(

Geweldig dat Jos ‘t ’m weer flikt, 615kg is buitenproportioneel.

En komt al in de buurt van het wereldrecord van 700+ in Amerika.

• theo

• Viola

Theo, gefeliciteerd met je bronzen plak!

De gouden komt nog wel.

Viola

• Brigitte Verkuijl

Jammer hoor van je oogst dit jaar:( Ik moest gelijk aan je denken dus vandaar de topic. Alles goed in hte noorden des lands?

• theo

Ja, prima!

Hier nog wat foto's:

De kampioen van Ameland, 370kg van neef Wilem Kiewiet.

Nieuw peresoonlijk record en nieuwe Amelands record! :)

De 6 prijswinnaars

Europees kampioen in de weging te Duisburg bij Brussel,

615,8kg Jos Ghaye.

Echter deze ligt nog klaar in Zweden….

Lilja gaat 't nieuwe wereldrecord vestigen??:?

Dan moet deze zwaarder dan 759kg zijn….

Komende zondag in Ludwigsburg bij Stuttgart gaat 't gebeuren.

Ik vermoed wél een nieuw Europees record.

• theo

Viola schreef:

>

> Theo, gefeliciteerd met je bronzen plak!

> De gouden komt nog wel.

> Viola

Hallo, Viola, ik ben al wat gewend, 2 jaar geleden was ik nationaal kampioen, :), maar volgend jaar heb ik dus wel wat goed te maken, want dit jaar ben ik wel royaal verslagen….:(:D

• jeltje kosters

Theo gefeliciteerd, wat een kollossen van een pompoenen, niet normaal!!!!! Kan je ze nog gebruiken voor comsumptie? Ik kan begrijpen dat dit een kik kan geven. gr Jeltje

• georgia

Sta er echt van te kijken. Het ziet er heel onwerkelijk uit. Wel een leuke uitdaging eigenlijk.

• theo

Genoeg voor een heel weeshuis, Jeltje, of 2.

De jonkies zijn lekkerder. :)

Over die kolossen gesproken, het is alleen een kwestie van veredeling en bio-bemesting.

De meeste kwekers gebruiken geen chemische middelen.

En zo worden ieder jaar groter, let maar op volgende week als in Amerika de belangrijkste wegingen geweest zijn!

Groetjes, Theo.