Ik heb nu zoveel zakjes zaad, en ook nog van afgelopen seisoen over dat ik nu naar een systeem ervoor zoek. Misschien op zaaidatum bewaren ergens in ofzo, een ladenkastje oid?
Hoe doen jullie dat?
Leuke ideeen allemaal, die heb ik dus over het hoofd gezien toen ik terug kwam van mijn vakantie.
Maar wat is nou het handigst bewaren van de zaden bij een zaadleverancier vandaan?
Ik bedoel met name de groente zaden. Zal ik ze op naam bewaren of op de maand van zaaien?
De zaden die ikzelf heb geoogst (zijn over het algemeen bloemen) bewaar ik in verdeelbakjes, al moet ik steeds meer bakjes kopen en groeit het bijna de kast uit.
Herkenbare vragen Luka,
Mijn groentezaden (nu meer dan 120 zakjes) bewaarde ik aanvankelijk op alfabet. Maar ik wilde eigenlijk ook een overzicht hebben van wanneer ik ze kon zaaien. Dus vervolgens heb ik ze toch maar met een elastastiekje op vroegstmogelijke zaaimaand gebundeld.
Niet alles wat ik bijvoorbeeld in februari mocht zaaien zaaide ik toen ook, datgene wat ik uitstelde schoof ik bij het bundeltje van de volgende maand enzovoorts. Dat werkte!
Vervolgens heb ik dat systeem nog iets verder doorgevoerd.
Ik maakte een excelsheet aan waarin ik de zaden noteerde plus de mogelijke zaaimaand en andere gegevens bijvoorbeeld het type ivm wisselteelt. De zaden heb ik daarbij genummerd en dezelfde nummers heb ik met een stickertje ook op het zaadzakje geplakt. De groentezakjes staan nu dus op nummer in de doosjes. Het voordeel van de excellijst was, dat ik nu op meer kenmerken kon sorteren, (zoals o.a. zaaimaand)
Maar….. en dit gaat ongetwijfeld te ver voor de meeste mensen….. ik heb iets met databases. Ik was ooit programmeur en vind het maken van een database nog steeds leuk. Ik knutselde (met het gratis open office programma “base”) mijn eigen database in elkaar. Nu kan ik nog veel meer, zoals zaairesultaten vastleggen, bevindingen noteren, sorteren op van alles en nog wat, lijsten uitdraaien, mijn foto's toevoegen enzovoorts. Tja, je zal het maar leukvinden ;-)
In ieder geval die excellijst kun je gemakkelijk maken en zal waarschijnlijk voor jou een uitkomst zijn!
Olga
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?