Hazelaars

• Corinne

Bij ons in de buurt staan hazelaars die elk jaar massa's vruchten voortbrengen. Maar dit jaar ligt er helemaal niets op de grond! Weet iemand of dit een landelijk fenomeen is en/of hoe dit kan komen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• Mike

Bij mijn hazerlaars zit er dit jaar ook geen enkele vrucht aan. Denk dat het door de late nachtvorsten komt in maart en april, net rond de tijd, dat bestuiving plaats had moeten vinden door de wind. De vruchtbeginselen zijn gewoon bevroren geraakt, denk ik.

MIKE

• Marian

Klopt wat Mike zegt, er zijn ook bijna geen eikels en al helemaal geen beukenootjes.

• anja

hallo allemaal.

dat was mij ook al opgevallen normaal ligt mijn tuin vol met eikels nu dus niet.

en dat is geen goed voorteken ben benieuwd wat de winter doet te weinig eten voor het wild.

gr.anja

• Corinne

O, ik wist dat helemaal niet van die nachtvorst. Het klinkt aannemelijk en ik ben wel opgelucht dat het niet aan de hazelaars in onze buurt ligt. De hulsten hebben ook minder bessen dan anders, viel me op. Die bloeien in mei.

• Tim

hier hebben we hazelnoten in overvloed. Anders zit er juist niet zoveel aan. Ook eikels zijn er genoeg. Weet niet waar dat aan ligt dan.

• Marian

streeksgewijs heeft het niet gevroren. Komt jaarlijks voor, om de ene plek wel en de andere niet.

• Margreet

Hier ligt het park ook vol eikels, beukenootjes heb ik nog niet gezien.

Wel veel tamme en wilde kastanjes.

groetjes Margreet