wat zijn dit voor struiken?

• jolanda

we zijn verhuisd en nu staan er een aantal struiken die ik niet ken, weten jullie het?

1)

2)

3)

• Margriet

Hoi Jolanda,

1. Een Pieris soort. (Pieris japonica?)

2. Een Viburnum soort

3. Ik dacht eerst een Euonymus-soort maar vind het blad niet helemaal kloppen.

Het zijn allemaal erg grote families van (meestal) groenblijvende struiken. Door het jaar heen zul je er wel achter komen welk lid van de familie je hebt. Die Viburnum zal nog wel de juiste naam krijgen maar ik ben niet zo into Viburnum. :-)

Gr. Margriet.

• Brigitte Verkuijl

die 2e is volgens mij : Viburnum tinus ‘Gwenllian’ ik heb deze voor in een pot staan en ziet er het zelfde uit.

Die 1e weet ik niet, de 3e ken ik wel maar weet geen naam:D

• jolanda

de derde is een hele grote struik , kan het een soort ceanothus zijn? en ik heb er hier nog één die ik ook niet weet, heeft heel mooie gele blaadjes.

• Brigitte Verkuijl

die is mooi hè? Hebbebn sommigen hier hagen van. weet de naam niet, kan het nergens vinden.

• carin

De derde lijkt mij inderdaad een ceanothus. De plant met de gele blaadjes is een lonicera nitida Baggesens Gold. Mooie struik, maar wel erg snelgroeiend als je hem een beetje compact wil houden. Nadeel vind ik ook dat je ieder gesnoeid stukje op moet rapen, anders wortelt het stukje spontaan aan de grond vast. Voordeel is wel dat als de plant te groot wordt, je hem helemaal bij de grond af kunt knippen/zagen en in no time heb je weer een frisse struik. Carin

• jolanda

oh da's handig om te weten,vind hem wel erg leuk met dat frisse gele blad,er staan hier allemaal van die mooie struiken en planten, de vorige bewoner was een echte tuinliefhebber,ik ben nu al benieuwd of er ook bollen in de grond zitten en welke ,voor de zekerheid zelf ook maar een paar zakken narcissen en crocussen geplant haha