moestuin

• karin

Hallo

Mijn moestuin wordt een beetje leeg,van de ene kant is dat prima ,kan er strakjes compost op,van de andere kant saai… ben gewend nu dat ik de tuin inloop om te kijken wat ik vanavond ga eten :)

Wie heeft er tips van niet al te moeilijke planten,wintergroentes, die ik nu nog kan planten. Ik dacht aan witlof,maar dat schijnt nog niet makkelijk te zijn..

heb wel al winterandijvie en boerenkool staan.

vind een beetje vreemde groente ook altijd errrug leuk..

wie ??

• maria

veldsla zaaien.

Maria

• Mike

Hoi Karin,

Als je ook in de winter groenten wilt oogsten, moet je eigenlijk vooruit denken en die al in het voorjaar/zomer planten en zaaien. Voor nu is veldsla idd een optie, hoewel het al aan de late kant is voor het zaaien.

Kandidaten voor winteroogst zijn: aardpeer, suikerwortel, crosne (stachys tubifera), pastinaak, spruitjes, boerenkool, winterandijvie (zolang het niet vriest) en misschien nog wat soorten. Daar kun je de hele winter van oogsten. En als je ook ‘bewaargroenten’ verbouwt zoals winterwortels, bieten, sluitkool-soorten, aardappelen, schorseneren enz., dan kun je ook in de winter grotendeels uit eigen tuin eten. In sep/okt kun je ook alvast sommige soorten tuinbonen zaaien, zodat je al vrij vroeg in het voorjaar kunt oogsten. Radijsjes zaaien in september wil ook vaak nog een oogstje geven, mits er geen vroege nachtvorsten zijn.

Mogelijkheden te over dus…

Mike