beplantingsadvies gevraagd

• deftronic

Onlangs mijn nieuwe tuin aangelegd. Nu is dit aardig goed gegaan. Behalve dat ik een potje met coating heb laten vallen op mijn nieuw aangelegde gazon

Deze tuin is geheel anders dan hetgeen wat erin zat. Voorheen was het klassiek met een vijver. Nu meer modern. Ondertussen is ook de vlonder ge-olied. De tuin ligt op het zuid-westen.

Ben alleen niet zo into beplanting. En hoopte dat jullie me wat tips kunnen geven over het hoe of wat voor de borders links en rechts. Wat er nu in staat wil ik inprincipe wel houden.

Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Hieronder de link met wat fotos. Deze zijn aanklikbaar:

http://www.mijnalbum.nl/Album=NKCRZUYS

ps het streepje naast de vlonder wou ik gebruiken voor een haag.

• Plantadvies

Er is te weinig informatie om hier een deskundig advies te geven. Er dient rekening gehouden te worden met de grondsoort en de zonnestand.

Plantadvies

• deftronic

Stel de benodigde vragen en ik geef het antwoord :)

We zitten hier op kleigrond.

Qua zon zoals eerder genoemd op het zuidwesten. De zon komt op aan de voorkant van het huis. Hij schijnt dan eigenlijk direkt op het achterste terras. Bij de achterschutting. Ook wel op de vlonder. Vervolgens draait hij links om het huis heen. Vanaf het middag uur raakt hij naar de achterschutting gekeken de rechterborder. Deze staat vol in de zon. Doordat de linker border onder de linkerschutting staat komt deze niet volledig in de zon te staan. Zon gaat in de avond onder zo links boven de schuur.

• Margriet

Voor je linkerborder adviseer ik planten die ook schaduw kunnen verdragen.

Hortensia's zouden daar een erg goede kandidaat zijn.

Hortensia's zijn best grote struiken dus de strook is al vol. Onderbeplanting: Vaste geraniums die ook wat schaduw verdragen en lang bloeien: Geranium Rozanne en Geranium Jolly Bee. Allebei blauw, langbloeiend en prachtig. Kies er eentje.

Maak er geen zooi van en hou je aan 3 soorten, het is een klein strookje.

Mijn idee: Hortensia Annabelle strookbeplanting. Onderbeplanting: Geranium Rozanne en als achtergrond (klimmer tegen schutting) Rosa Climbing Bonica. Allemaal heerlijk sterk, langbloeiend en gezond. Je hebt dan een kleurenschema van wit/groen, blauw en roze.

En werk even het zicht op de groene en zwarte bak af. Trellisgaas met klimop of kamperfoelie, maakt niet uit als die bakken maar weg zijn. :-)

Gr. Margriet.

• deftronic

Bedankt voor je advies. Klinkt goed. Deze combinatie van planten doet bij mij een klassiek plaatje geven. Als we het over wat gewaagder/spannende combinaties hebben wat zou je dan aanraden?

Iemand in mijn omgeving heeft het over 2x een prunus gehad in deze border een voor een achter en daartussen het een en ander.

• Katinka

Voor een moderne uitstraling zou ik siergrassen gebruiken. Nu te kust en te keur bij het tuincentrum, want ze zijn nu prachtig!

• Plantadvies

Precies. Siergrassen passen prima in deze tuin.

Plantadvies

• deftronic

Plantadvies

Zou je me misschien van een advies kunnen voorzien? Hetgeen van Margriet klinkt goed en ik was ook al even wezen kijken naar de soorten. Ben toch alleen bang dat het net iets te klassiek is.

Heb net even het web afgezocht naar siergrassen. Daarbij zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Het zijn er zo veel. Op de een of andere manier doen die grassen me denken aan vijvers. Iets waar ik niet dol op ben. Maar als je me kan overtuigen :)

Verder als kernwoorden luxe, en me vriendin is helemaal dol op paars.