hommels in het compostvat, wat nu?

• Olga

Op mijn volkstuin heb ik een paar composttonnen staan. Gisteren zag ik door een kier achter het deurtje van een van de tonnen een dikke hommel verdwijnen. Toen dacht ik er aan dat ik wel graag wilde weten hoe ver het eigenlijk met de compost gevorderd was.

Ik schoof het deurtje er af en porde een beetje in het bruin geworden goedje.

Toen begon het gezellig te gonzen en kwam de ene na de andere hommel naar buiten gepiept.

Nu realiseer ik me dat ik weinig weet van de leefwijze van hommels. Ik vermoed dat ik hier dus een nest heb. Eigenlijk wil ik dit niet verstoren. Maar ik zou wel graag een keer de compost gaan gebruiken en de ton wil ik ook opnieuw kunnen vullen.

Hoe maak ik ze op een humane wijze duidelijk dat ze maar beter kunnen verhuizen? En als ik dat nu doe, komen ze de winter dan nog wel door?

Ik vind het niet erg om te wachten tot het voorjaar, als dat beter is.

Wat ik niet wil is dat ze permanent hun intrek in mijn ton nemen…

Wie heeft uitkomst voor me, of wie weet een mooie site waar ik het een en ander hierover vinden kan?

Olga

• ren.

er is een leuke site over hommels als je http://www.prikpagina.nl/read.php?f=60&i=145657&t=145657 opent . heb de site zelf opgezocht door hommel in te toetsen is de site van de fam hommel….

• jeltje kosters

Als je via google zoekt, kan je tips halen of eventueel iemand die voor je kan doen. Ze houden niet van verplaatsing of verstoring, kunnen dan steken. Zijn verder een vrede liefend volk, en goed voor de bestuiving. succes Jeltje

• maria

Ik had vorige zomer een boomhommelnest in een stofzuiger die in de kas stond.Heb ze op advies van een “hommeldeskundige” laten zitten ,alleen de stofzuiger bij donker naar elders verplaatst omdat ze nogal agressief waren als ik in de buurt kwam.Gevolg:stofzuiger naar de knoppen.

Wat jouw hommels betreft: ze sterven binnenkort allemaal, behalve de koningin.Dus zou ik ze even laten zitten tot in de winter, een compostvat gaat er niet kapot van.

Maria

• Olga

Dank voor jullie reacties. Ik heb zitten lezen.

Het is me nog niet helemaal duidelijk in welke “levensfase” deze hommels nu zitten en of er ook 'n al dan niet bevruchte koningin of koninginnen in wording wonen.

Ik ga voor de suggestie van Maria, ik wacht nu in ieder geval nog even. (en beraad me verder over het juiste moment)

Hopelijk brengen de andere tonnen me geen verrassingen, die ga ik binnenkort uitscheppen en keren (en bijvullen)

Olga

• Willem - 1

Hallo, kun je die link nog eens invoeren, maar dan de juiste? Je hebt nu per ongeluk de link van dit bericht genomen.

gr. Willem.

• Olga

Dit moet 'm zijn Willem

http://members.chello.nl/~f.dehommel/

Olga

• Willem - 1

Bedankt, interessante site.

gr. Willem.