Tweedia caerulea

• Viola

Dit voorjaar kocht ik EEN Tweedia caerulea (Oxypetalum caeruleum).

Ik kende het plantje alleen van plaatjes maar in ‘t echt is ’t een mooiertje!

Begon nogal laat met bloeien maar bloeit nu nog met hemelsblauwe sterbloemetjes.

Er zitten nu lange peulen aan en uit nieuwsgierigheid heb ik er net eentje opengemaakt. Volgens mij is 't nog te vroeg, de peulen zijn meer groen dan bruin en de zaadjes zijn geel terwijl ze volgens een Engelse site bruin moeten zijn.

Er zitten 53 zaadjes in een peul!!!

Kan iemand van jullie hier iets meer over vertellen?

En iets heel anders: een van mijn Agapanthussen heeft een bloemknop!

De knop is al open, je kunt al zien dat het een blauwe bloem is.

Heel apart (volgens mij) een Agapanthusbloem eind oktober*D*D

Viola

• mw.lutetia

als je zaad uit gaat delen,houd ik me aanbevolen!luut

• Viola

Ik wist dat je dit zou vragen Luut!

Natuurlijk stuur ik je t.z.t. een deeltje van de oogst toe.

Even afwachten hoe groot de oogst is.

Viola

• Margriet

Me too, please? :-) Wat een lieve plant is dat!

Groetjes, Margriet.

• paula

Vorig jaar had ik zaad gekocht. Er is toen niet één zaadje opgekomen. Helaas. Misschien hebben jullie meer geluk.

Ik waag me er niet meer aan.

Paula

• Viola

Ja, wat ik zo lees op internet over het zaaien van dit plantje is niet echt hoopgevend. Maar het is op de kwekerij in Velp waar ik de Tweedia in het voorjaar heb gekocht wel gelukt.

Dus ik ga 't maar proberen….

En de plant die ik heb, proberen over te houden.

Margriet, jij krijgt natuurlijk ook een portie. Als je het zaaien het proberen waard vindt, natuurlijk.

Viola

• Mike

Ken 'm niet, maar wat een leukerdje. Hou me ook aanbevolen voor zaden, al ben ik inmiddels nummer drie. Maar bij 53 zaden per peul maak ik misschien toch nog een kans!

Wat de agapanthus betreft, - een van mijn agapanthussen ‘Charlotte’ bloeit ook nog steeds, of weer, het is maar hoe je t bekijkt. Een grote, frisse bloemstengel met prachtig blauw-wit gestreepte bloemen…

Mike

• Margriet

Uiteraard!

Ik probeer alles, leuk juist!

Gr. Margriet.

• Viola

OK Mike

Maar moet ik de peulen nog laten zitten?

Is 't inderdaad nog te vroeg?

Viola

• Olga

Wat voor alle planten geldt die ik ken (waar ik nou op kan komen):

Zaden zijn rijp als de plant zelf zijn best doen om ze te verspreiden.

De zaaddozen gaan kieren en gaan open of springen open, de zaden kunnen er uit vallen of wegwaaien of de zaden worden zelfs brutaalweg weggeslingerd.

Mogelijk moet je dus wachten tot de peulen droog zijn geworden en dor en (bijna of een stukje of helemaal) gaan kieren. Ik oogst van heel veel verschillende planten de zaadjes. Daarbij kijk ik zeer regelmatig naar de verandering van de zaaddozen. Zo bepaal ik geduldig het juiste moment van oogsten…

Succes!

Olga