wolluis !!!

• christine

Ik heb sinds een maand of 3-4 last van wolluis, vooral in de vetplanten. Maar nu ook in de orchideën. Het zit overal: aan de Noordkant geen zon, aan de zuidkant-wél zon.De bloemist zei bij de eerste plant(een grote, die ik al 15 jaar ofzo heb: spuiten met spul tegen insekten(?) in de vuilniszak doen, dichtbinden 1 nacht overlaten staan en na een week herhalen, Niks noppes , het komt echt overal in. Peuter ze eruit met tandenstokertjes, maar het is eigenlijk geen doen. Heb die grote nu in de tuin gezet, maar ja, als het gaat vriezen, wat dan? Geef bijna geen water , wie kan mij helpen?? Alvast heel veel dank, vriendelijke groeten, Christine.

• Jan-Willlem

Christine,

Weet je zeker dat het wolluis is ? Wordt het wolletje rood als je er in knijpt ? Zoja,dan is het bloedluis.

Wolluis kan je spuiten met “Provado Pin” maar doe dat niet binnen. Zeker niet als er nog andere wezens als kind, kat, hond. goudvis oid. binnen zijn. Zet de planten dan een dag in de garage of schuur.:D

Bloedluis is moeilijker. Dat kan met sluipwespen. Ga naar een goed tuincentrum.

Groet,

Jan - Willem.

• Olga

Ik had vroeger ook wel eens wolluis in de cactussen en vetplanten.

Met een penseeltje gedoopt in spiritus, stipte ik ze dan aan. Dat hielp. Wel in de gaten houden en vol blijven houden tot ze echt weg zijn.

Succes!

Olga

• christine

Ja, Jan-Willem, als ikze eruithaal en knijp in de tissue is t een klein beetje oranje.Hel klein plekje, is het dan toch bloedluis???En soms komt er niet veel uit., oeps. In ieder geval bedankt, ook Olga, ga het allebei proberen!

• paula

Als het wolluizen waren, dan was jouw tissue echt rood, alsof je erin gebloed had. Toch gewoon wolluizen dus.

Paula

• mw.lutetia

toen ik in het voorjaar van 2001 na mijn verhuizing naar culemborg mijn plantenterugkreeg,bleek driekwart van mijn bijzondere collectie kuipplanten last te hebben van wolluis;normaal gebruik ik nooit gif;meestal kun je ongedierte met de hand of met zeep/spiritus behandelen;het ging toen echter om een bijzondere collectie.op aanraden van plantenvrienden heb ik toen van Bayer een middel gekocht;een miniscuul klein lepeltje oplossen in water;ik weet de verhouding van toen niet meer.die kuur moet je binnen vijf dagen herhalen;dit is om de nog niet gedode larven alsnog te doden;voor de zekerheid-zeker als het om een grote plaag en/of bijzondere planten gaat,zou ik het voor de zekerheid nog voor een derde keer toepassen;ik heb nadien nooit meer last gehad van dop-en/of wolluizen;ja,een enkele;maar dat is met de hand bij te houden.luut

• christine

Allebei bedankt! Ik denk Paula, dat je bedoelt: als het bloedluizen waren?? Ja toch hè.? iin iedere geval bedankt voor jullie reactie! groetjes Christine

• kees

heb ook wel eens last van wolluis gehad in de oorchideen. ook met spiritus behandeld weken lang om de eieren en de nieuwe luizen te bestrijden. Nu het hielp geen zier heb de plant moeten weggooien. Dat middel van Bayer zakl wel beter zijn al is het gif. Die beesten zijn moeilijk te bestrijden zonder gif, maar ja dat beslist ieder zelf.

Kees.

• christine

jeetje, wat een ellende, ik ben dan heel wat planten kwijt, zag gisteren in mijn geldboompjes van die dingen zitten, nou, ik moet maar eens goed bedenken, zou het in het huis kunnen zitten?? Het is nogal vochtig soms, met al die regen.

• Margreet

Bloedluis komt volgens mij alleen voor bij pluimvee en niet op planten dus gewoon wolluis.

Heb ooit eens een flesje undeen gehad weet niet eens of het nog wel te koop is, maar dat hielp wel.

En verder haal ik ze met een wattenstaafje uit mijn planten.

Ook ik heb ze in mijn orchideeen.