Knotten Salix Alba Liempde?

• Ron

Wij hebben in onze ( nieuwe) tuin 2 knotwilgen (Salix Alba Liempde) staan.

De vorige bewoner vertelde dat de bomen nodig weer eens geknot zouden moeten worden.

Ik heb begrepen dat dit nu zo'n beetje zou moeten gebeuren en dat ik gewoon alle takken aan de knot tot ongeveer 3 cm vanaf de knot weg moet snoeien.

Klopt dit en gaat dit ook op voor de dikke ( ca. 7 cm doorsnee) takken die uit de knot komen?

Verder heb ik begrepen dat de takken op de stam helemaal weg zouden moeten.

Alvast bedankt!

Ron, de beginnende tuinman….

• Tuinprins

Het knotten kan vanaf nu tot ongeveer eind februari. Gewoon alles wegsnoeien en de dikkere takken afzagen. Over twee of drie jaar dan weer knotten.

Niet bang zijn dat de wilg het niet overleeft; wilgen worden al eeuwen geknot en schieten na het knotten altijd weer uit.

De takken die uit de stam komen zeker verwijderen want zij bederven de vorm van een knotwilg.

Tot slot: gebruik scherp gereedschap (zaag en takkenschaar) dat verlicht het knotten aanzienlijk.

Gegroet, de tuinprins

• paula

Het toeval wil dat ik dat vandaag ook gedaan heb. Die van mij is zo'n grijsbladige soort. Een aantal takken heb ik in de grond gestopt om te dienen als winterstek.

Paula

• Ron

Bedankt voor het advies, ik ga morgen gelijk aan de slag!

Jullie zien mij spoedig terug voor de volgende vragen op dit prikbord, we hebben bij ons nieuwe huis nl. een Japanse tuin van zo'n 400 m2 die nodig het en der gesnoeid dient te worden!

Groet,

Ron

• Michiels Jan

Is het waar dat als je een boom knot, de stam daarna niet meer dikker wordt (dus dezelfde stamomtrek behoudt) ?

• Fred

Nee, dat is niet waar, de stam wordt gewoon elk jaar wat dikker.

Bij een wilg, wat eigenlijk waaibomenhout is, gaat na verloop van vele jaren het binnenhout rotten. De bast gaat dus langzaam naar buiten en vanbinnen onstaat een holte waar je uiteindelijk gewoon in kan staan. Wanneer dergelijke bomen niet elke paar jaar geknot worden kunnen de te zwaar wordende takken in zijn geheel afscheuren en de boom uiteentrekken. Dan is het wel einde knotwilg. Degenen die zulke bomen hebben zullen echter wel oppassen dat dat niet gebeurt.

Ik ben ooit op het Deense platteland een rijtje van dergelijke ouwe rakkers tegengekomen en we hebben in verschillende van die holle stammen met z'n drieen tegen de zon staan schuilen, er was daar een hittegolf en het was die dag 39 graden. Die schaduw in die holle bomen konden we dus af en toe goed gebruikne.

Fred.