dahlia knollen

• jeltje kosters

Wat moet ik met mijn dahliaknollen doen. Ik heb ze vandaag uit de tuin gehaald, wil ze gaan labelen, voor de kleur en soort en wat dan? Heb eens geprobeerd om de Abbesijnse gladiolen over te houden, was toen geen succes. Ze waren helemaal ingedroogd.

De Ananasknollen, lukken wel goed, omdat ik die in de pot zitten. Dus af en toe een plensje water.

alvast bedankt Jeltje

• theo

Hallo Jeltje,

Je hebt ze er al uit.

Advies: Droog bewaren en opkuilen in een vorstvrije ruimte.

Al jaren laat ik de dahlia's gewoon in de grond zitten, ze worden steeds groter en bloeien uitbudiger. :)

Wel laat ik ze tussen wat heesters groeien met wat steuntakken erbij, anders vallen ze om als ze zo groot worden.

Zo doe ik 't.

Groetjes, Theo.

• Tuinprins

Het probleem met het in de grond laten zitten van dahliaknollen is dat ze kunnen gaan rotten. Ik heb ze de afgelopen jaren gewoon in de grond laten zitten en afgedekt met ‘bark’ (= gehakselde schors). Een aantal overleeft dit niet(a.g.v. rot maar dat neem ik dan maar op de koop toe.

Als je de dahliaknollen binnen bewaard dan drogen ze meestal zo sterk uit dat ze de pijp aan Maarten geven. Mijn opa bewaarde de dahliaknollen vroeger in de kelder en daar bleven ze goed. De huizen van tegenwoordig zijn echter zo goed geïsoleerd en warm dat dat funest is voor de dahliaknol.

Wil je de dahliaknollen binnen overwinteren dan zou ik ze in een doos of kistje plaatsen en daar een flinke laag potgrond over heen doen. Vorstvrij maar KOEL bewaren. In de loop van de winter een paar maal kijken of de knollen niet verrotten c.q. aan het verdrogen zijn.

Gegroet, de tuinprins

• Mike

Ik laat de dahlia's ook al jaren gewoon in de grond zitten en ze groeien en bloeien, net als bij Theo, elk jaar als een tierelier. Dit jaar een exemplaar van welgemeten 2,04 meter hoog, - een dahliakweker die 'm gemeten heeft, kon dit niet geloven…

Maar je moet idd opletten dat ze door de vele regen in de winter niet gaan verrotten. Ik doe dit altijd zo: tijdens een wat langere droge periode in oktober of november knip ik de stengels af en plaats folie of een vuilniszak over de knollen. Daaroverheen zet ik een omgekeerde grote pot of speciekuip die gevuld is met droog blad. Gevolg: de knollen blijven redelijk droog in de grond en zijn goed beschermd tegen evtl. vorst. Ook bij de apapanthussen in de volle grond pas ik dit toe met prima resultaat.

Mike

• carin

Ik haal zelf de knollen altijd uit de grond, enerzijds omdat de kleigrond hier in de winter te nat is voor de knollen en anderzijds omdat de scheuten anders in het voorjaar door de slakken zouden worden opgegeten. Bovendien kan ik op de leeggekomen plekken weer voorjaarsbollen neerzetten in een mandje dat ik na de bloei weer eruit haal.

Ik heb nooit problemen met het overhouden van de knollen, ik knip eerst de stengels af, haal dan de knollen uit de grond en leg ze in emmers of grote potten. Ik laat ze een paar dagen opdrogen in de kas en dan zet ik ze in de kelder, zonder zand of turf of zoiets en en de planten worden ieder jaar groter.

Je hebt de knollen wel erg vroeg gerooid. Tegenwoordig staat in de bollencatalogus vermeld dat je dahlia's zo lang mogelijk moet laten staan, want de knollen dikken juist het meest in de periode dat het slechter weer wordt in november. Dus eigenlijk wachten tot ze afsterven door vorst of echt slecht worden. Hier bloeien ze overigens nog volop, dus zeker nog geen tijd om ze te rooien.

Carin

• jeltje kosters

Bedankt voor jullie adviezen, was al bang dat ik ze te vroeg gerooid had. Heb er nog één in staan, die mocht blijven staan, de anderen staan op plekken, in de border wat ik wil gaan veranderen. Ik vond wel dat een gedeelte van de knollen behoorlijk waren gegroeit. Ik zal er potaarde op gooien en op het zoldertje zetten. Daar is geen verwarming, staan mijn kuipplanten ook.

Mijn gevoel zegt dat we een strenge winter krijgen. Hoop dat het uitkomt, weer heerlijk schaatsen.

Mike dat is wel een zeer grote! ruim twee meter, hoop niet dat het bij ons gebeurt, zo'n grote in de border, zal geen gezicht zijn.

Kan je dahlia's eigenlijk toppen , net wat ik met de phloxen doe. Om meer stengels te krijgen.

groetjes Jeltje

• Adrie

Dat toppen kan heel goed Jeltje!

Wij hebben voor ons bloemencorso in Zundert altijd zoveel mogelijk dahlia's nodig in het eerste weekend van september, en door in augustus regelmatig alle struiken te toppen, dus de bloemknoppen er uit te halen, krijgen ze meer bloemen. En als het weer dan meewerkt, hebben we bij ons corso een top-oogst!

• jeltje kosters

haal je alleen de bovenste topjes er dan uit? Wat ik bedoelde is om in het voorjaar als ze net boven de grond komen te toppen.

Ik heb voor jullie diep respect om zulke wagens op te tuigen. Wat een werk moet dat zijn, en dan , het kan niet anders op het allerlaatste moment, want anders zijn de bloemen verlept. Want jullie steken ze toch niet op oase met water?

Hoeveel bloemen gaan er op één wagen?

het zal wel genieten zijn als de wagens af zijn, moe en voldaan. gr Jeltje

• maria

Als je die uitlopers iets langer laat worden, kun je de dahlia's zelfs stekken.

Maria

• Adrie

Je kunt ook inderdaad aan het begin van het groeiseizoen heel rigoreus met de heggeschaar de struik terugzetten tot zo'n 20cm of zo boven de grond. Hierdoor krijgt de plant meer scheuten en wordt dus voller. Nadeel is dat ie later bloeit.

Wat die wagens betreft: er gaan zo'n 400.000 op een wagen, afhankelijk van de grootte van het ontwerp. Met 19 wagens betekent dat dus voor ons corso totaal rond de 7,5 miljoen bloemen! Die worden er stuk voor stuk opgeprikt/getikt met een spijkertje door het hart. Da's inderdaad een flinke klus. Maar ook hartstikke gezellig! Je bouwt 3 maanden met een club van een man of 20-30 elke avond aan je wagen, waarna vanaf donderdagavond voor het corso (1e zondag in september) de hele buurt komt helpen om alle dahlia's er (op tijd) op te krijgen. Topmomenten zijn dan vrijdag- en zaterdagavond als er per wagen zo'n 200-250 mensen meehelpen! Echt geweldig om mee te maken. Maar het resultaat mag er dan ook zijn. Zie bijv. http://www.bloemencorsozundert.nl voor foto's etc.

Of beter nog: kom volgend jaar eens kijken!