Clematis stekjes

• Lisa

Beste tuinliefhebbers

In het najaar heb ik nog wat stekjes van de clematis genomen

en tot mijn grote verassing zaten er worteltjes aan

Ik heb ze nu opgepot in van die wat hogere klimplantpotten

Alleen waar kan ik de stekken nu het beste neerzetten?

Kunnen ze gewoon buiten blijven staan op een oppottafel of kan ik ze beter in de warme kamer zetten?

Het laatste lijkt mij logischer( ivm vorst) maar misschien heb ik het ook wel mis

Het zijn de VIT.purp Plena en de Veronica's choise

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie

Vr gr Lisa

• clemens van winden

hoi Lisa de stekjes van de clematis kan je gerust overdag bij geen vorst buiten zetten bij vorst wel naar binnen veel sterkte Clemens

• paula

Ik zou ze buiten op een zeer beschutte plaats laten overwinteren. Vergeet niet ze vochtig te houden (niet té natuurlijk:))

Paula

• Lisa

Maar zouden ze binnen op kamertemp niet eerder gaan uitlopen?

of zou dat niet uitmaken?

de veronicas choise heeft nl al 2 knoppen die nu uit gaan lopen( het is 1 stengel met 2 blaadjes en dus 2 nieuwe beginnende uitlopers

ben van plan; als alles goed gaat, om ze in april in de volle grond te gaan planten

ik heb buiten wel een overdekking met een plantentafel dus ze staan wel hoog

maar vanmorgen was het toch al wel behoorlijk koud

• Katinka

Ik denk dat ik ze op een beschut (niet winderig) plekje zou ingraven, met pot en al. Het is vooral het wortelgestel dat niet moet bevriezen, dat is nog zo kwetsbaar. Er is ook alweer vorst voorspeld hoorde ik! Vroeg dit jaar.

• Lisa

Dank voor jullie antwoorden

ik denk dat ik ze overdag maar naar buiten doe en savonds binnenhaal

vr gr Lisa

• Mari

Hoi,

Hoe neem je een stek van een Clematis?

Heb er nu 1 staan, maar weet niet of deze / hoe te stekken is.

• Katinka

Stekken kun je het beste volgend voorjaar doen, als hij gaat uitlopen.

Je neemt een stek met twee knopen: twee bladparen zeg maar. Het onderste bladpaar verwijder je en de “knoop” die dan overblijft, komt diep in de aarde. Het bovenste bladpaar maakt net contact met de aarde: de blaadjes moeten boven de grond komen. Van de bovenste twee blaadjes laat je er maar ééntje zitten. Dat beperkt de verdamping, hij heeft immers nog geen wortels.

Gebruik een ongeglazuurde, aardewerken pot en vul met cocospotgrond of speciale stekgrond. Gebruik stekpoeder om rotting tegen te gaan en beworteling te versnellen (heeft elk tuincentrum). Zet alle stekken langs de rand van de pot, mag er best strak tegenaan gezet worden. Gebruik een plastic zak om de luchtvochtigheid te verhogen, maar dan moet je wel regelmatig controleren of het niet gaat schimmelen. In het voorjaar zet ik ze gewoon zó, zonder zak, in de schaduw.

Vergeet niet te gaan mesten als ze gaan groeien!

Gemakkelijker is “afleggen”. Je laat de stek dan als het ware aan de plant zitten. Je leidt een scheut naar een pot, en verwijdert twee blaadjes, die knoop leg je zo goed mogelijk onder de grond in je pot, bijvoorbeeld met een ijzeren pinnetje of steentje er op om hem vast te houden. En dan maar wachten tot hij daar wortel schiet, en daarna pas afsnijden van de moederplant.