planten naar binnen?

• Brigitte Verkuijl

Wanneer gaan ze bij jullie naar binnen? Ik heb hier oleanders, olijfje, mandeville,palmboomje en agapanthus alba…. Ik heb zoiets zolang het niet vriest blijven ze buiten.. of is dat niet verstandig en moeten ze eerder? O ja ik heb 2 hortensia's red beauty in pot mogen die buiten blijven of moeten de ok naar binnen.. volgens mij moeten we weer uitbouwen :D

dit trouwens omdat het vd week overdag koud zou blijven, zo'n 8 graden max en minimum 1….

• theo

Hier blijft alles gewoon buiten net als vorige winter.

Maar wat jij hebt, hmmm, zou ik toch maar naar binnen doen, het wordt na morgen/overmorgen gevoelig kouder ook voor die orangerieplanten van jouw!

• maria

O.h. a. is nattigheid schadelijker voor planten in containers dan een enkel graadje vorst.Maar de ene plant kan beter tegen dat graadje vorst dan de andere.En tegen dat enkelegraade nachtvorst geeft i.h.a. een stuk vliesdoek afdoende bescherming.Dat ligt dus hier klaar. De pelargoniums heb ik naar binnen gehaald, de abutilons kunnen wel een graadje vorst hebben en de camellia's gaan alleen naar binnen als de knoppen open gegaan zijn en er vorst verwacht wordt.

Zo heeft iedere containerplant zijn eigen verzorging nodig Van jouw planten weet ik alleen dat een oleander wel tegen een beetje vorst kan.en dat binnen staan voor deze plant niet zo goed is.

Maria

• harro

ik zet de oleanders, de olijf en de vijg onder het afdakje, gaat het hard vriezen, ja dan ff een stukje noppenplastic om de pot en top, gaat altijd goed

• ann

Ik zet ze onder een overdekt terras de Oleander en ook de Agapanthussen. Als het gaat vriezen krijgen ze hier ook om de pot een jasje van noppenfolie.Dit gaat al jaren goed. De winters zijn op dit moment ook niet zo streng. De Oleander heeft al eens binnen gestaan maar kreeg last van ongedierte en heb hem daarna nooit meer naar binnen gezet.

Ann

• Willem - 1

Hallo, oleanders gaan bij mij psa naar binnen in de onverwarmde schuur als het méér dan 5 graden vriest. wordt het weer warmer, gaan ze meteen weer naar buiten. Gaat al jaaaaren goed. je overige planten heb ik niet.

Succes, Willem.

• Margriet

Ik sleep hier al een tijdje met vorstgevoelige planten. Anders red ik het niet.

Ze gaan in de onverwarmde tunnelkas. (waar bij strenge vorst een kacheltje aan kan om het iets boven nul te houden)

Gr. Margriet.

• Muriëlle mv Jordan en Loïs

Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer ze zo lang mogelijk beschermd buiten te houden, en idd bij echt vriezen naar binnen. Hier kregen vorig jaar op gegeven moment sommigen last van rare narigheden.

• Mike

Buiten overwinteren gaat prima, zolang het maar niet al te hard vriest. Een paar graden kunnen niet zo veel kwaad. Maar als het echt menens wordt, min 15 bijvoorbeeld, dan helpt noppenfolie ook niet echt, zeker als dit een paar nachten blijft aanhouden. Ga voor mezelf en voor jullie duimen, dat dit niet gaat gebeuren. Graag weer een zachte winter met nooit onder de min 5, dan overleven al onze troetelplanten uit zuidelijke streken met gemak.

Mike

• Georgia

Mijn agapanthus lilliput heeft het tot nu toe nog gewoon in de volle grond overleeft. Na de kerst er de takken van de kerstboom over gelegd, dat heeft tot nu toe nog gewerkt. Dat was waar ik voorheen woonde.

In mijn nieuwe huis heb ik een deel van mijn agapanthus per ongeluk buiten laten overwinter in een plastic pot. Dikke laag sneeuw erop en lekker veel vorst. Uiteraard kwam die niet meer terug. Volgens mij gewoon weggerot in het voorjaar.Ik had de pot weggezet met de plantresten erin. (Netjes opruimen is niet mijn sterkste kant). In augustus kwam er ineens een groene spriet tevoorschijn die ik binnen heb laten overwinteren en deze zomer had ik weer de eerste bloem en een aantal nieuwe scheuten. Ik denk dat het een zaailing is van de originele plant. Omdat de plant voor mij een hele mooie herinnering heeft ben ik er erg blij mee.