Buxus

• Corina

Door omstandigheden ben ik er niet toe gekomen om een buxus haagje te snoeien. Het haagje staat voor mij om een emotioneel plekje en ik ben er uiterst zuinig op. Ook word het haagje steeds “dikker”zodat het plekje steeds kleiner word. Mijn vragen zijn dus,kan ik de bovenkant nog snoeien? En verp…ik dit haagje als ik aan de binnenkant “massa”weghaal?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr.Corina

• Nina

Buxus kun je het hele jaar rond snoeien zolangt het niet vriest. Binnenin snoeien is geen goed idee, gewoon de bovenkant en de zijkant terugsnoeien tot gewenste lengte. Als je wat extra's wil doen dan kun je nog met een oplossing van vloeibare mest overgieten.

Nina

• Corina

Hallo Nina,

Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik realiseer me dat ik in mijn vraag niet helemaal duidelijk geweest ben. Zal proberen uit te leggen wat ik met binnenkant bedoel. Het haagje staat om een plekje,tegen mijn schuurmuur aan. Het plekje wil ik intact houden en ik wil niet dat de buxus dit inpikt. Dit bedoelde ik met binnenkant. Hé hé,nu vind ik de juiste woorden,ik wil dit haagje en smaller en lager hebben. Dus ook dit smaller maken kan nu nog? En hoe doe ik dit? (zullen wel “domme”vragen zijn maar ik wil het zo graag goed houden) Met een snoeischaar of gewoon rigoreus met een heggeschaar? En mbt tot mest geven,doel je dan op speciale buxus mest,of koeienmestkorrels?

Sorry dat ik zoveel vraag,is een stukje onzekerheid,want heb dit nooit eerder gedaan en nogmaals,dit haagje moet goed blijven.

Gr.Corina

• Nina

Nee hoor helemaal geen domme vragen, die bestaan niet, alleen domme antwoorden!

Je kunt je haagje aan de bovenkant en de zijkanten prima met de heggeschaar snoeien. Alleen als hij heel erg ver moet worden teruggesnoeid zou ik het in twee of drie keer doen. Nu een stukje en dan als de groei weer begint de rest. Maar zolang je nog in het groen blijft kun je rustig nu alles afsnoeien. Met mesten kun je nu beter wat oppassen. Nu mesten geeft groei en die nieuwe scheuten zijn wat vorst gevoelig. Om na de snoei toch wat versterking te geven kun je het best vloeibare mest geven. Zelf geef ik dan altijd (poeder) pokon opgelost in lauw water, maar elke vloeibare (kamer of potplanten) mest is prima. Giet dat over de hele plant. Ook het blad neem deze vorm van mest op en zo herstellen de bruine randjes snel.

Als je vanaf nu regelmatig snoeit krijg je een mooi, smal maar vol haagje.

Het beste is eind mei na de eerste groeispurt in het voorjaar en dan nog eens in september voor de winter.

Sukses Nina

• Nina

Nog evan als aanvulling: gewoon mesten met buxusmest kun je het beste in maart doen, nog een keer na het snoeien eind mei en in de loop van de zomer nog een keer een bescheiden mestgift. Na het snoeien eind september pas ik zelf altijde de sproeimest truc toe.

Nina

• Corina

Hallo Nina,

Ontzettend bedankt voor je opnieuw snelle reactie. Ik ga morgen aan de slag!!

Mijn zoontje is overleden,en op dit plekje in mijn tuin staan lichtjes,beeldjes en gewoon dingen die ik fijn vind. Daarom is dit haagje belangrijk voor mij.

Gr.Corina

• Nina

Ach Corina wat vreselijk, kan me voorstellen dat het een bizonder plekje voor je is. Maak er maar iets moois van!

Nina

• Corina

Bedankt Nina,ik weet nu wat ik moet doen. Het voelt “goed”om zo bezig te zijn,maar (ik als twijfeltutje) durfde het niet aan om zonder advies dit haagje te snoeien. Heb niet zo heel erge groene vingers.

Het is nu denk ik te nat buiten om aan de slag te gaan,maar als het wat droger is zal ik “verslag uitbrengen”.

Nogmaals mijn dank!!

Gr. Corina

• Georgia

Wacht nog maar even met het geven van die vloeibare mest. Als je je buxus nu mest, gaat die nu nieuwe scheuten maken. Die zijn dan te slapjes om de winter goed door te komen. Je buxus gaat er absoluut niet dood van hoor, maar kan lelijke bruine blaadjes krijgen. Koemest kun je wel geven.

En als je eraan kunt komen: kalk. Kalk zorgt ervoor dat buxus mest kan opnemen.

• Muriëlle mv Jordan en Loïs

Die kalk kun je nog wel strooien. Buxus zijn veelvraten dus niet te zuinig met voeding. Ik heb ze stuifvrije kalk gegeven vd Gamma, de rest zijn bijna altijd korreltjes en die lossen minder snel op.