Ik heb dit voorjaar een lijsterbes gekocht, hij heeft wel gebloeid maar ik zie nog steeds geen bessen. Komen die nog ?
Groeten Viool.
Een kwestie van de bijtjes en de bloemetjes, net als bij de mensen, Viola! Er is een hele reeks van omstandigheden die kunnen maken dat een plant geen vruchten krijgt.
Om een kindje te maken, moet het zaad(stuifmeel) bij de eicel(stamper) kunnen komen.
Als het stuifmeel niet van voldoende kwaliteit is, ontstaat er geen bevruchting.Als het stuifmeel bevroren is voordat het de eicel bereikt, ontstaat er geen bevruchting.Als de stamper niet rijp is op het moment dat het stuifmeel er op valt onstaat er geen bevruchting enz. enz.En als er dan bevruchting is ontstaan kan het vruchtje weer bevriezen, of door droogte niet groeien, enz. enz.
Kortom, een hele reeks oorzaken.En ik kan niet beoordelen welke van de vele factoren op jouw lijsterbes van toepassing is.Maar wees getroost, , ook daar waar wél lijsterbessen aan de bomen zaten hebben de spreeuwen, de merels, de kramsvogels en de koperwieken ze al lang opgegeten.Dus maar wachten of de omstandigheden volgend jaar beter zijn!
Maria
Ha, een heel mooi verhaal. De belangrijkste reden hier ligt in het feit dat de boom pas dit voorjaar op zijn plaats is gezet. Een plant die net verplant is richt zich eerst en vooral op het maken van nieuwe wortels. Bloesemknoppen zijn op dat moment niet belangrijk en die krijgen te weinig energie om open te gaan. Als ze al wel bloeien dan is er toch te weinig kracht om er dan ook nog eens vrucht aan te krijgen. Ik adviseer, in het geval van bv Rhododendron, om aan te schaffen zonder knop. Die knop maakt de plant een stuk duurder en het kan haast niks worden omdat alle energie toch naar het wortelen gaat. Komen die knoppen toch uit en heb je mooie bloei dan is de klans erg groot dat de plant het daarna af laat weten.
Je lijsterbes is iets sterker maar toch gebruikt ie het eerste jaar om zich te zetten en volgend jaar heb je dan gewoon je gewenste bloei en bes.
Fred.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?