beuk verplaatsen

• jolanda

zoals jullie misschien al weten zijn we net verhuisd en moet er een stukje tuin wijken voor een parkeerplaats voor onze klanten van ons bedrijf, er staan nu nog 2 kleine seringstruiken, wat eunonymus, twee kerstbomen en een haagbeuk, de eerste twee kan ik makkelijk zelf verplaatsen , de kerstbomen gaan in de kachel:D! maar de haagbeuk is lastig, het is één van de twee bomen die op onze grond staan, helaas zijn er niet meer (op 3 berken na) ik vind deze beuk erg mooi, hij is een meter of 10 hoog en de stam is doorsnee zo'n 30 cm. zou je deze nog kunnen verplaatsen? we willen hem erg graag houden , maar van deze plek moet hij weg, hij heeft nu nog geel blad , maar zou binnen twee weken weg moeten ,ik zou hem graag achter in het land zetten , daar is genoeg ruimte voor hem , kan dit? met een graafmachine misschien/? heeft iemand hier ervaring mee?

• paula

Je ziet wel eens dat bomen van dit formaat verplaatst worden. Meestal met, inderdaad, een graafmachine. Als je hem verplaatst hebt, met een flinke kluit indien mogelijk, wikkel de stam dan in met stroken jute, tegen verdamping. Dat laatste hebben ze hier een aantal jaren geleden gedaan met Paardenkastanjebomen die ook al een stamdoorsnee hadden van zo'n 20 cm. Het juteband hebben ze er een aantal jaren om laten zitten. Nu, zo'n 10 jaar later zie je niet meer welke bomen verplaatst zijn. (Om de andere boom werd naar de andere kant van de straat verplaatst, zodat nu aan beide zijden mooie bomen staan die niet voor elkaar onder doen.)

Als ze toch weg moeten daar, zou ik het zeker proberen.

Paula.

• Tuinprins

Zo'n grote beuk kan verplaatst worden maar ik denk (euh… vrees) dat aan deze onderneming wel een aardig prijskaartje komt te hangen. Ik denk dat je beter een jonge beuk kunt planten (als je daar tenminste de ruimte voor hebt, vooral gelet op de omvang die een beuk uiteindelijk kan krijgen).

Gegroet, de tuinprins

• jolanda

natuurlijk kunnen we een nieuwe beuk plaatsen, ruimte zat,en er zullen zeker meer bomen geplant worden, maar deze is al mooi gegroeid en goed van vorm , mooi rechte stam , volle kroon, nieuwe bomen groeien niet zo snel en het duurt wel 10 jaar voor een jonge boom weer zo groot is als deze , en omdat er verder (bijna) geen andere bomen staan willen we deze graag redden, maar alleen als er een goede kans is dat hij het haalt, maar de tip van paula houden we vast, jute om de stam. thanks!

• carin

Is het een beuk of haagbeuk? In je eerste bericht spreek je over een haagbeuk en dat is iets totaal anders dan een beuk. Bij een beuk is het jute vaak belangrijk omdat ze niet tegen een plotselinge bezonning kunnen en de stam zou verbranden, ook als je hem zou opkronen of iets dergelijks.

Of een boom van dat formaat nog verplant kan worden, kan alleen een goed bedrijf je vertellen. Als volwassen bomen, bijvoorbeeld van de gemeente plaats moeten maken en een nieuwe plek krijgen, dan wordt hiermee al vaak 2 jaar van te voren gestart door de wortelkluit deels af te steken zodat er al nieuwe wortels worden gevormd. Na een of twee jaar worden ze door een speciale machine die de kluit in één keer uit kan scheppen en vast kan houden uit de grond gehaald en zo verplaatst. Dit is ongetwijfeld een zeer dure operatie.

Deze speciale methode geeft waarschijnlijk de meeste kans op succes. Als je jouw boom onvoorbereid wil verplaatsen is er waarschijnlijk meer kans op sterven. Je zult dus rekening moeten houden met dat risico en dat afwegen tegen de kosten, die ook een gewone graafmachine zal betekenen. Carin

• jolanda

het is een haagbeuk, maakt dat veel verschil?

• carin

In ieder geval is de stam van de beuk kwetsbaarheid, maar het wortelverhaal blijft denk ik hetzelfde. Carin

• Fred

In het algemeen heeft een plant ongeveer eenzelfde hoeveelheid wortel als stam en tak. Je kunt dus boven de grond zien wat er zo'n beetje onder het maaiveld aanhangt. De truc die hierboven genoemd wordt is in diit geval wel een vorm van noodzakelijk. Op een afstand van 1,5 tot 2 m van de stam een sleuf graven van ongeveeer 60 cm diep. ((Optimaal is ongeveer de druiprand, waar regenwater van de bladeren druipt. Omdat dit veelal te ver van de stam is en de kluit dus veeeeel te groot wordt, neem je die 1,5 tot 2 m)) Deze sleuf kun je graven met een graafmachine met smalle bak, zo'n 20 cm breed. De sleuf vul je met bomenzand. Na een groeiseizoen is hier in een hoop nieuwe wortels gegroeid. Nu kun je de boom in zijn geheel uit het gat graven met een kraan of zo'n speciale boomschop, een gigantische machine. Op de nieuwe plaats is al een gat gegraven en daarin zijn drainageslangen aangebracht die je gaat gebruiken om minimaal het 1e jaar water bij de kluit te brengen. De boom wordt geplant, verankerd en met wat zorg en geluk groeit ie daar gewoon verder. Ik heb hier foto's van een dergelijke operatie met een kastanjeboom. Opzoeken en ik zal er een paar plaatsen. Er staat een naam op dat masjien maar er zijn meer hondjes die fikkie heten. Ik heb ook ooit iets dergelijks van nabij meegemaakt met een gewone atlaskraan. Die tilde de boom op een dieplader die vervolgens de afstand naar de nieuwe standplaats overbrugde en daar tilde de kraan de boom er weer vanaf.

Fred.

Dure grap trouwens, en een haagbeuk groeit redelijk snel, ik zou een nieuwe planten.

• jolanda

allemaal bedankt, ik denk zelf dat verplaatsen geen optie is omdat het al zo snel moet , daarom zitten we nu te dubben óf laten staan en op de parkeerplaats integreren , óf kappen , dan écht met bloedend hart hoor.

• jeltje kosters

Ik zou proberen te integreren op de parkeerplaats. Je krijgt anders zo'n kale vlakte. Of doen jullie al iets met perken /stroken met begroeing dat het geen landingplaats wordt? Een parkeerplaats die “aangekleed” is, oogt voor bezoekers ook vriendelijker, een warm welkom. succes Jeltje