tuin verhuizing!!

• marco

Hallo,

Wij gaan in februari een nieuw huis bouwen en die zal ergens in juli/augustus klaar zijn, het huis waar wij wonen zal dan afgebroken gaan worden in verband met uitbreidingsplannen van een industrie terrein.

Wij hebben hier diverse tuinplanten en struiken staan die wij mee willen nemen naar het nieuwe huis, bijvoorbeeld diverse magnolias die we 3 jaar geleden hebben gepoot, ook staat hier een mooie rode magnolia boom die al 30 jaar in de grond staat.

Nu is mijn vraag hierover.

- Is het verstandig om nu al diverse tuinplanten in grote cementkuipen te zetten omdat tuinplanten in de winter tot stilstand komen?

- Is het verstandig om in het voorjaar diverse tuinplanten in cementkuipen te zetten en ze dan nadat het huis klaar is weer te poten in de tuin?

- Het lijkt mij onverstandig omdat dan midden in de zomer te doen toch?

- Advies is zeer zeker gewenst.

Ik wil iedereen alvast hartelijk bedanken voor het lezen en eventueel reageren van dit bericht.

met vriendleijke groet,

marco

• Margriet

Dag Marco,

Je tuinplanten kun je beter in de grond laten staan en nu niet meer uitgraven.

Die kun je beter in het voorjaar doen, als de kans op strenge vorst weg is. (half april)

Voor de bomen heb ik even een stukje opgezocht, scheelt typen. :-)

http://www.vijveridee.nl/artikelpagina.asp-artikelID=63.htm Lees dit even goed door, dat is de beste manier om het te doen.

Gr. Margriet.

• Georgia

Wat je nu al wel kunt doen is de bomen/ planten rondom afsteken. Met je spade een cirkel rondom de plant maken zodat de wortels doorgesneden worden. Zodra de plant in het voorjaar weer gaat groeien, maakt het nieuwe wortels dicht bij de stam. Dat zorgt ervoor dat de plant makkelijker te verplanten is.

• Miep

je kunt je planten beter laten staan en dan in de zomer een natte week uitzoeken om de boel te verplanten. Met een ruim plantgat en veel water in de eerste tijd kom je heel ver.

• Olga

Hallo Marco,

Volgens mij ben je er royaal op tijd bij met je voorbereidingen, dat moet goedkomen!

Zoals ook Margriet zegt, zou ik pas in het voorjaar in potten gaan zetten. Ook het afsteken van de wortels rondom de struiken, zoals Georgia zegt, zou ik zeker doen, maar ook pas in het voorjaar.

Verder denk ik dat je je planten dan zoveel mogelijk ieder in een eigen pot/kuip/emmer (met afwatergaten) moet zetten. Je voorkomt daarmee dat de wortels door elkaar gaan groeien. Die zou je dan opnieuw beschadigen bij het terugplaatsen in de nieuwe tuin. Eenmaal in potten en kuipen, zullen je planten volgend jaar wel veel minder uitbundig groeien en bloeien. Maar als ze de verhuizing overleefd hebben halen ze later die “schade” later wel in.

De potten vragen uiteraard wel extra gietzorg, dus goed in de gaten blijven houden, ook in de drukte rondom je verhuizing!

Nog een voordeel van tijdig (in het voorjaar dus) in potten plaatsen is, dat je je planten heus niet direct in augustus in de grond hoeft te zetten, dat mag, zo nodig, dan best nog wel een paar maandjes later.

Nog een idee ter overweging, ik weet niet wat voor planten je, naast je struiken, allemaal hebt, maar je zou nog kunnen denken aan stekken, scheuren, delen, van sommige soorten, waardoor je minder grote planten mee hoeft te nemen.

Olga

• Katinkat

Geef bij de verkoop van je huis wel aan welke vast planten je mee neemt zodat ze weten dat die niet bij de koop inzitten. Normaal zijn tuinplanten een onderdeel van de koop.

• Plantadvies

Bomen dienen een jaar van tevoren rondom gestoken te worden. ( zie het verhaal van Georgia)

Plantadvies

• marco

Hallo,

Bedankt voor de tip, maar dat word me

iets te link. Als we echt een hele warme zomer krijgen

heb je heel grote kans dat er geen natte week komt

Het is namelijk zo dat als ons

nieuwe huis is opgleverd wij nog 1 maand hebben

om alles over te huizen, inclusief tuin. Zoals ik al

zei in de eerste post zijn wij weggekocht vanwegen een industrie

terrrein.

met vriendelijke groet,

marco

• marco

Bedoelen jullie met het afsteken van de wortels, alle

wortels die ik tegen kom in de 1e 50 cm in de grond?

Moet ik die kuil dan open laten of kan ik die rustig weer dicht gooien?

Is er nog een speciaal stuk aandacht voor een magnolia boom, die willen

we namelijk in ieder geval meenemen want die staat al 30 jaar op dezelfde plaats.

Er zijn nog veel meer planten en struiken die we mee willen nemen maar de magnolia die is helemaal voornaam.

met vriendelijke groet,

marco

• marco

Hallo olga,

bedankt voor de tip, ik zal in ieder geval al

de nodige emmers en potten bij elkaar proberen te scharrllen

m vr gr

marco