blauwe regen snoeien

• jolanda

er staat in mijn tuin een grote blauwe regen , geen idee hoe oud hij is, er staan op hetzelfde stukje , hij staat tegen een schuttinkje van 1.20 breed, een heleboel andere planten, een winterjasmijn, dikke bossen hedera en eunonymus, en alles zit in elkaar, nou wil ik de winterjasmijn wel houden maar verplaatsen, die heb ik eerder gehad dus dat gaat makkelijk , maar de blauwe regen moet blijven staan, ik ben echter bang dat ik als ik die hedera en eunonymus weghaal dat er dan ook takken van de blauwe regen sneuvelen, kan dat nu? en kan hij dat hebben?, er liggen ook allemaal uitlopers van op de grond , die hebben alweer wortels, als ik die ergens anders weer neerzet, kan dat? gaan die ooit bloeien?, de blauwe regen krijgt dan behalve zijn schuttinkje ook een pergola erbij

• clemens van winden

heh Jolanda je kan de blauwe regen in de winter snoeien op twee ogen lekker kort net als de druif ook familie van de Blauwe Regen heel veen snoei plezier vgrClemens

• jolanda

dus ik kan hem nú snoeien? dat komt mooi uit , bedankt

• Katinka

Blauwe regen is mijn lievelingsplant :). Je kunt de blauwe regen op elk gewenst moment snoeien. Het najaar heeft als enig nadeel dat de wond niet altijd snel mooi dichtgroeit omdat de groei stilstaat en dan kunnen er makkelijker ziektes binnendringen. Blauwe regen is niet zo ziektegevoelig gelukkig, maar een schimmeltje kan wel gebeuren met dit natte najaarsweer. Bij een dikke tak afzagen, altijd zó proberen dat het water niet op de zaagsnede blijft staan. Een gebroken tak heeft een onregelmatig oppervlak en kun je beter even afzagen.

Die stekjes gaan net zo bloeien als de moederplant, de slechte bloeiberichten gaan over zaailingen. Toch kan het wel even duren voor ze bloeien, omdat ze hun energie vaak eerst in de groei steken. Het stimuleert de bloei om zoveel mogelijk ‘windingen’ te hebben: dus een dun draadje spannen waar hij omheen windt, niet om het hout van je pergola dus, maar ernaast! Goed zonnig, dan gaat het zeker lukken met je nieuwe bloemenweelde. En die geur :).

• jolanda

fijn katinka bedankt voor je info, ik ga maandag gelijk beginnen, de aflegger uit te planten en de hoofdplant te snoeien , volgens mij is het al een oude plant , hij heeft al een flinke dikke steel

• Eefje

Kan iemand me vertellen of een blauwe regen giftig is? En wat is een goede tijd om te planten?

Met het oog op mijn pasgeboren nichtje, wil ik toch wel graag een veilige tuin aanleggen, dus vandaar mijn vraag. Ik wil zelf graag een beetje Engels gevoel krijgen in de tuin, beetje cottage-achtig, en dan vind ik het wel belangrijk dat die kleine gewoon veilig overal aan kan zitten.

• Miep

ja, de wisteria is wel giftig. Maar je moet niet overal thee van zetten …

Het valt dus wel mee. Als je nichtje er is, zullen de trotse ouders er bij zijn en jij en je kunt dan in de eerste tijd er van uit gaan dat nichtje nog in de wieg ligt, daarna rustig geleerd kan worden niets in de mond te steken van wat er zo groeit en bloeit en krioelt.

Ik heb een peutertje die erg veel interesse heeft in de tuin en we hebben een aantal planten die echt niet zo lekker zijn, en hij blijft er gewoon met de handjes en mondje af.

• Jen

Heb ook een gigantische blauwe regen in mijn tuin,opzich vind ik hem prachtig.

Alleen vind ik hem groot genoeg ik snoei hem dus regelmatig terug maar ik krijg alleen maar meer nieuwe uitlopers op de takken,kan ik dit met iets insmeren zodat alleen de oude takken blijven en er zich geen nieuwe meer vormen?

Weet iemand dit ?