Hop snoeien

• Viola

Goede maandagmorgen,

Mag hop eigenlijk gesnoeid worden? Volgens het kaartje niet maar volgens Neerlands tuin wel. Ik heb ‘m (gelukkig) zelf niet maar een vriendin heeft ’m wel op de pergola. Ergens anders lees ik weer dattie tot 30 of 40 cm geknipt moet worden.

Hoe doen jullie dat?

Viola

• jeltje kosters

In het voorjaar deed ik het altijd, flink de snoeischaar inzetten, tot vlak boven de grond. Volgens mij kan het nu ook. Is een flinke woekeraar, vooral onder de grond, je krijgt deze jongen niet zomaar kapot.

gr Jeltje

• Bernadette den Bieman

Hop hoef je niet te snoeien, in de winter sterven de bovengrondse delen af.

De plant snoeit als het ware zichzelf!

Komt in het voorjaar weer terug!

Hop heeft een enorme groeikracht. Daarom toepasssing in een particuliere tuin zorgvuldig afwegen!

Succes ermee!

Vr.gr. TuinontwerpNederland

Benadette den Bieman

• Hinke

Inderdaad sterft de hop gewoon af. Pas in het voorjaar haal ik de oude stengels weg. Kan nu ook wel maar zo hebben de vogels en allerlei andere beestjes wat beschutting.

Hinke.

• Mike

Weet waar je aan begint met een hop. Heeft me acht jaar gekost, om het onding uit te roeien. De uitlopers kwamen meters verderop telkens weer te voorschijn. Het is een mooie plant, zonder twijfel. Maar na de bloei is het een dorre en trieste boel die je elk jaar weer moet verwijderen. Een behoorlijk karwij. Sinds een jaar of drie heb ik een japanse hop, - die is beduidend makkelijker in toom te houden en geeft hetzelfde effect.

Mike

• Hinke

Mijn hop staat er nu bijna 4 jaar, tot nu toe weinig last van uitlopers en het hangt er een beetje vanaf waar die staat of je echt last hebt van die ‘dorre boel’ :-) Bij mij klimt hij in snoeihout (wilgentenen) en in het voorjaar haal ik het ergste er wat af en de rest mag blijven zitten. En als de hop weer begint te groeien is het heel snel weer allemaal groen. Dus ja, tot nu toe heb ik niet zoveel last van de hop, maar misschien komt dat nog.

Hinke.

• carla

Wat is hier de naam van Mike?

Want hoewel de uitlopers hier wel veelvuldig zijn maar gelukkig nog niet zover de tuin in groeien vind ik ook dat afsterven in de herfst een puinhoop.

En aangezien ik toch vanwege het bouwen van mijn `brocante atelier ahum ahum` daar in de buurt moet schonen is die Japanse soort misschien een optie……

Groetjes,

Carla

• Viola

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ik zal het doorgeven.

Viola