bemesting appelboom

• jeltje kosters

De kweker vertelde me ook aan de hand van de foto's die ik hem liet zien van mijn appelboom , Karmijn de Sonneville, dat het kleur van het blad niet goed is. Ik moest van het voorjaar na de bloei behandelen met Admire of Calypso van Bayer.

Ik heb al op de site bekeken, maar ben hier niet zo'n voorstander van. Ik zie het als een soort antibioticakuur, dus een chemisch middel. Ik pas in onze tuin, in principe geen chemische bestrijdingsmiddelen toe, dus dit heeft voor mij geen voorkeur.

Wat voor alternatieve kunnen jullie mij aanbieden.

Of wat voor bemesting passen jullie toe op jullie fruitbomen?

alvast bedankt Jeltje

• Mike

Hoi Jeltje,

kan me voorstellen dat je niet gediend bent van die Bayer-producten. Ben ik ook niet. Te veel chemische troep. Als je appelboom tekorten heeft, die in het blad zijn te zien, dan kun je een royale bemesting toepassen van bloed- en beendermeel. Mocht de bladkleur na een seizoen dan nog steeds niet goed zijn, Bitterzout helpt heel goed tegen te licht blad en vult het magnesiumtekort goed aan. Zelf mest ik altijd met gewone koemestkorrels en alleen in geval van nood pas ik bovengenoemde ingredienten toe.

Mike

• Katinka

De kleur van het blad kan een mesttekort zijn, maar waarom je nu de bladluizen etc. moet doden is mij een raadsel. Daar komen de mezen wel voor naar je tuin, en trouwens, de luizen zitten alleen op het waterlot en dat snoei je toch weg.

Bemesten doe ik met gedroogde koemestkorrels.

Wil je de weerstand van de boom verhogen, dan kun je gier maken en de boom daarmee bespuiten als hij in het blad zit. Het wordt door het blad opgenomen. Voor ‘recepten’ even googelen maar het komt neer op onkruid laten gisten in een emmertje water.

• jeltje kosters

Mike wanneer moet je dan het beender en bloedmeel geven. In het vroege voorjaar? En mag je dan gelijk de koemestkorrels geven? En hoeveel? Want ik geef elk jaar al koemestkorrels, maar misschien te weinig. Blijf bemesten moeilijk vinden, ook voor andere beplanting. Gaf altijd te weinig en ervaar nu ik meer strooi een veel betere groei en bloei. De gier zal ik onthouden, zal wel het laatste redmiddel zijn. bedankt met meedenken Jeltje

• Mike

Ik doe dit altijd tijdens de wintermaanden al, want dan kan het lekker oplossen en door alle regen naar de wortels toe spoelen. Als je het in het voorjaar pas doet, heeft de boom er nog niks aan, want het duurt even, voordat de werkzame stoffen zijn opgelost en opneembaar zijn voor de wortels.

Mike

• jeltje kosters

Verleden jaar heb ik het in november al gedaan, waarschijnlijk iets te vroeg. Zal nu december/januari doen. Wanneer kan ik dan het best bloed en beendermeel geven? Jeltje