vijgenboom

• pien

wij hebben in onze tuin een vijgenboom die m.n. te breed wordt. Vraag: wanneer en hoe snoeien ? Ik denk zelf in deze periode; nog geen nachtvorst. Maar ik kan me ook voorstellen dat het na de winter zou moeten: geen nachtvorst meer.

Onze vijgenboom staat op het zuiden en produceert zeer veel vijgen die echter nooit tot rijpen komen, op een enkele na, erg jammer.

• paula

http://www.detuingids.be/pages/detailprint.asp?id=3350

Kijk hier eens!!

Paula

• pien

bedankt paula, wat een waardevolle site !!

• Margriet

Dit jaar was geen goed “rijpe vijgen” jaar, Pien. Het was gemiddeld gezien iets te koud in het voorjaar met late nachtvorsten en daarna kan ik me geen periode met veel zon meer herinneren…….Hier staat de boom ook pal op het zuiden, net als bij jou.

Vorig jaar hadden we hier heel veel rijpe vijgen dus hou de moed erin.

Ik heb de boom dit jaar gesnoeid in het vroege voorjaar, dat ging prima. Ik heb hem opgekroond zodat het geen lage struikboom wordt maar een wat hogere boom met een kroon. Zo steekt hij mooi overal bovenuit en vangt goed zon. Misschien is dat voor jou ook een optie, de breedte vooral ergens boven in de lucht hebben en niet direct laag bij de grond. In ons klimaat worden vijgen niet heel groot, ze blijven vaak wat struikig en breed. Die lagere takken kun je heel goed wegsnoeien.

Als je gaat snoeien, neem dan in ieder geval geen halve takken weg. Dat staat echt bezopen en neemt de mooie natuurlijke vorm van een vijg weg.

Gr. Margriet.