moestuin op balkon

• rebelduckie

hallo allemaal,

mijn vriendin en ik wonen nu ruim 1 1/2 half jaar op 2 hoog en eigenlijk wil ik vanaf het begin al bezig met iets van een moestuin op ons balkon. het balkon ligt op het zuiden.

afgelopen week is mijn vriendin eindelijk tot het besef gekomen dat dat nog leuk zou kunnen zijn ook…

ons balkon is ongeveer 120 cm breed en ongeveer 8 meter lang.

ik ben nu bezig om een kas te gaan bouwen op het balkon.

maar nu de grote vraag , wat zouden jullie op het balkon (in een kas) kweken?

ik ben al fink aan het zoeken geweesd weet wel het eea wat er allemaal kan. wat er zoizo komt zijn tomaten, heel misschien wiet, er komt ook een druivenboom op het balkon (misschien ook achter glas) verder nog diverse kruiden , maar bij gebrek aan ruimte gaan die naar binnen.

kom maar op met jullie reacties, ben benieuwt

david

• paula

Wordt het van de zomer niet veel te warm op je balkon? En dan ook nog een kas. Ik wil niet meteen al je plannen afkeuren maar een moestuin op een balkon op het zuiden………?

Paula

• rebelduckie

er staat een stevige wind langs de flat.

we moeten zoizo nog bedenken wat we er allemaal op willen hebben en of er wel of geen kas komt. als die wiet planten er komen (je mag er 5 van de wet) komt er zeker een kas

die druif komt uit een kas dus denk dat het daarvoor ook wel goed is om weer achter glas te staan .

maar enig id wat ik uberhaupt er op een balkon zou kunnen, ongeacht de richting?

david

• jolanda

komkommers doen het ook goed in een kas en alle aanverwante soorten, sla en spinazie kan ook, zorg er wél voor dat je de mogelijkheid hebt met je kas om de zon te weren dus, wit kalken of een zonnescherm ervoor, in bakken buiten kun je sperciebonen zetten en bijvoorbeeld radijsjes.

• paula

Nog een domper voor je… Je mag wettelijk gezien GEEN ENKELE wietplant hebben. Gedoogd wrden ze wel vaker. (Uit eerste (politie) hand vernomen);)

Paula

• Katinka

Over die wiet, ik ken iemand die had met zorg wiet gekweekt en was erg trots op die dingen, die wel 2 meter hoog waren!! Toen het rijp was, begon het te stinken uiteraard (onderschat dat niet, je buren zullen gaan klagen), en… hebben dieven zijn planten geoogst. Ik heb er wel om moeten lachen, aangifte doen bij de politie ging immers ook niet ;).

Misschien heb je al wat gerookt? Want je schrijft wat wazig, eerst dat je bezig bent een kas te bouwen. Vraag eerst even bij de gemeente en/of je verhuurder of dat wel mag. Kun je gelijk de politie bellen en vragen hoe dat zit met die wietplanten. En succes met je “moestuin” :D:D.

• rebelduckie

@ katinka

navragen voor die kas is idd wel een slim id , heb ik ook al aan zitten denken.

wat wiet betreft :

www.justitie.nl/onderwerpen/criminaliteit/drugs/softdrugs/

Het telen van 5 planten of minder wordt niet vervolgd indien bij ontdekking afstand wordt gedaan van de planten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen beroeps/bedrijfsmatige teelt en niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt van cannabis. Bij niet meer dan 5 planten wordt er vanuit gegaan dat er sprake is van niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt. Hoge prioriteit wordt gegeven aan de beroeps/bedrijfsmatige teelt van hennep.

en dat ik zo “wazig” schrijf soms is doordat ik nooit goed uit mijn woorden kan komen (mede door mijn adhd)

en NEE ik heb nog nooit gebruikt dus daar komt het iig niet door (maar das weer een ander onderwerp ;p

maar weet jij nog groentes die ik op het balkon zou kunnen kweken?

david

• paula

Radijsjes, sla, boontjes, lage en hoge erwten enz. Ik denk dat, als je zorgt voor goede grond en mest, je (bijna) alle groente wel in bakken kunt telen. Vooral water en mest in goede verhoudingen zijn erg belangrijk. Succes, Paula.

• Fred

Ik mis hier nog de koningin van de dope: de Paddo. Op de grond, in een donkere hoek, naast de witlof, kun je heel goed Paddo's kweken. Die ruik je niet en daar zal dus geen buurman over zeuren, terwijl je er wel hele leuke dingen mee kunt doen. Is het niet onder je eitje bakken, dan toch wel gedroogd consumeren. De oficiele teelt is met ingang van 1 december (als ik het goed begrepen heb) verboden, hier liggen dus ook nog commerciele kansen voor je, Ha!

Fred.

• Katinka

Ah ja ik snapte niet helemaal of je nu al begonnen was met je kas of niet.

Ik heb een dakterras en dat gebruik ik voornamelijk als “moestuin” omdat mijn tuin aan het water beneden in gebruik is als siertuin. Het voordeel vind ik wel dat het makkelijk is in onderhoud, geen zware grond om te bewerken, je kiept de pot zo leeg in een vuilniszak aan het einde van het seizoen. Het nadeel is natuurlijk dat je veel potgrond verbruikt en veel water moet geven. Een tappunt buiten is zéér gewenst.

Druiven hoeven niet in de kas als je een goed vroeg-rijpend ras kiest. Je kas(je) kun je beter bewaren voor je tomaten, paprika's en wiet. Verder kun je in van die lange, smalle balkonbakken heel goed pluksla, snijbiet en andere bladgroenten kweken. Kruiden zijn ook heerlijk, peterselie is makkelijk zelf te zaaien, evenals bieslook. Op een zonnig randje zijn salie, rozemarijn, tijm en oregano erg makkelijk te houden.

Ik heb veel kleinfruit omdat ik het zonde vind om groente te telen die op hetzelfde moment heel goedkoop in de supermarkt ligt, mijn ruimte is beperkt. Daarom heb ik veel frambozen, kruisbessen en bosbessen (zure grond gebruiken in je pot).

Twee hoog is niet heel erg hoog, je zou kunnen bekijken of je vanaf de grond een plant kunt laten groeien naar jouw verdieping en deze daar verder leiden. Dat zou ik doen met blauwe regen, maar ja, dat is dan ook mijn favoriet en het heeft weer helemaal niets met moestuinen te maken, misschien dan toch maar die druif op die manier laten groeien? Je moet er wel bij kunnen om de stam kaal te snoeien trouwens, anders krijgen je benedenburen misschien last van alle uitlopers.