perenboompje verplanten

• Hinke

Hé hé, eindelijk weer tijd voor de tuin:-):-) Dus ook maar even een vraagje. Ik heb een perenboompje die ik moet verplanten, kan wel wachten tot febr./mrt. Hij staat er nu zo'n 3 jaar en is nog niet giga groot. Nu lees ik hier steeds over rondsteken en omdat ik dat nu nog kan doen lijkt me dat wel een goed plan. Maar op hoeveel afstand van de stam doe je dat ongeveer?

Ik zal straks wel even een foto van de boom maken, misschien is dat handig?

groetjes, Hinke.

http://wyldewielde.tumblr.com/

• Hinke

Niet zo duidelijk maar misschien geeft het wel een idee:-)

http://wyldewielde.tumblr.com/

• Hinke

O ja, en de rozenboog moet er dus ook weg, lastig want de Wisteria zit er goed vast omheen gegroeid. Hij heeft nog niet gebloeid, misschien probeer ik hem te verplanten en mocht dat niet gaan, dan is het niet anders. De roos staat er pas een jaar dus daar kan ik nog wel een ander plekje voor zoeken.

• paula

Rondom afsteken heeft nu niet meer zo héél veel nut. De groei is er uit, ook de wortels zullen niet veel meer doen. Maar omdat jouw boompje nog jong is, kan het ook zonder afsteken. Verplaatsen kan zodra de bladeren gevallen zijn en het niet vriest.

Paula

• martine

Hoi Hinke, ik heb een paar jaar terug in het najaar ook een peer verplant die er een jaar of drie stond, zonder eerst rond te steken; is heel goed gegaan. Boom doet het uitstekend.

• Hinke

Paula en Martine bedankt!!

Nu maar hopen dat het nog een poosje van dit heerlijke weer blijft, vanmorgen zo genoten. Eindelijk weer eens lekker wroeten in de tuin:-) Een aantal buxussen verplant, de Agapanthus ingepakt, maar er staan nog meer planten op verplanten te wachten.

We hebben nu een smal paadje langs ons huis naar de achtertuin en dat willen we verbreden. De perenboom hoeft maar 10cm op te schuiven, maar ja schuiven gaat zo lastig:-):-)

• martine

Klinkt misschien raar, maar geul graven naar nieuwe plaats en als het ware toch deels verschuiven gaat wel, zelfde als ik toen had, beetje trekken en duwen, ging toch wel goed eigenlijk.

Succes!

• Hinke

Martine, ik zal kijken hoe het gaat, de wortels zullen toch voor het overgrote deel los moeten. En tillen kan ik hem niet, de zware dingen sleep ik altijd:-) dus het zal wel goed komen.