walnoot snoeien

• karin

ik heb een grote walnotenboom in de tuin waarvan een kleinere tak eigenlijk weg moet, nu zou ik dat nu willen doen, maar volgens de site neerlands tuin is het niet de goede tijd. het gaat maar om een tak die redelijk onder aan zit. ik dacht dat ik het weleens meer in de winter had gedaan. wie heeft er ervaring mee om het in deze tijd te doen?

• bert

Het is nu de perfecte tijd om te snoeien. Wacht niet te lang want dan is het wel te laat.

• Georgia

Als je kunt wachten tot het voorjaar, kun je dat beter doen. In de winter komt de sapstroom van de walnoot (en berk) in gang voordat de bladeren aan de boom zitten. Daardoor gaan wonden bloeden. Bij een kleine wond is dat niet zo heel erg maar het kost de boom wel energie.

• Margriet

Het is nog lang geen winter. :-) M.

• Georgia

:D Hier al wel…

Maar de walnoot repareert de wond vóór de winter niet zo goed, dus dat gaat bloeden van de winter. Geen ramp hoor, maar je kunt beter wachten.

• Margriet

Ah, dat is ook zo, jij zit een beetje noordelijker. ;-) M.

• de Haan

De beste tijd om te snoeien is rond september

• jorien siljée

Onze walnoot is gesnoeid door de hovenier die zei dat dit nog kon begin november. Wij hadden twijfels. een wond met een doorsnede van 10 a 15 cm bloedt telkens als de temperatuur wat oploopt, ik maak me hier ongerust over.Wat kunnen we doen? Graag uw raad. J.S.Georgia schreef:

>

> Als je kunt wachten tot het voorjaar, kun je dat beter doen.

> In de winter komt de sapstroom van de walnoot (en berk) in

> gang voordat de bladeren aan de boom zitten. Daardoor gaan

> wonden bloeden. Bij een kleine wond is dat niet zo heel erg

> maar het kost de boom wel energie.