kastanje

• thea

hallo allemaal,

mijn wilde kastanje (doorsnee stam ca 70 cm (of meer))

Staat er sinds 1935!

is ziek met de bekende kastanjeziekte.

Hij staat 4 meter achter het huis en voor het huis ben ik al wel wortels tegen gekomen. Zo groot!

Als die boom om zou vallen dan is mijn huis ook om.

Er zitten al scheuren in een grote tak (overlangs)

Wat is wijsheid? Wachten op een wondermiddel (wacht ik nu al ca 4 jaren op)

preventief kappen?

Niets doen en afwachten?

Geen boomchirurg die me (de boom) kan helpen. ook geprobeerd.

Wie weet meer????

Bedankt alvast, Nash

• Jan-Willlem

Dag Thea Nash ?

Als je in een huurhuis woont dan is het vrijwel zeker dat de verhuurder de boom moet verwijderen. Ook moet hij dan de kapvergunning aanvragen.

Als het een eigen woning is vraag dan aan de gemeente dienst of er iemand kan komen kijken en een advies kan geven.

Wacht niet te lang :-)

Jan-Willem.

• Goof

Ik denk dat je zo snel mogelijk maatregelen moet nemen ,als de boom ziek is zal hij toch weg moeten zeker als hij zo dicht bij het huis staat .bij een huurhuis zal de heigenaar daar voor moeten zorgen,anders moet je het zelf doen.als de boom zo kort bij het huis staat zou ik wel een deskundige inschakelen om de boom te rooien.

Goof

• de Haan

Laat er regelmatig een boomveiligheidscontroleur naar kijken.

De boom kan best nog heel wat jaartjes mee, maar je moet het wel in de gaten houden.

• anja

hallo thea.

ik heb je verhaal gelezen en schrok.

omdat ik zelf een zomereik in de tuin had staan die gelukkig sinds kort is gekapt

weet wat de problemen zijn.

raad ik je toch aan de gemeente te vragen om een kapvergunning ook is het belangrijk om een boomadviseur in te schakelen die moet dan een veiligheidscontrole uitvoeren hoever de ziekte zich ontwikkeld heeft en die je kan helpen bij verdere juridiese stappen.

hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

en ik hoor wel of je meer wil weten.SUCCES al vast.

groetjes anja

• thea

Bedankt allemaal,

Heb inmiddels de gemeente gebeld en die gaan erachteraan om een boomadviseur in te zetten.

Het vervelende is dat ik ondanks de bekende overlast die je een paar keer per jaar van de boom hebt ik de voordelen vele malen groter vind.

Zo heb ik de zomer lang gratis schaduw in mijn serre en dat is me heel veel waard.

De boom mag wat mij betreft niet weg! Bovendien staat hij op een lijst van waardevolle bomen voor het “stadsgezicht”: beeldbepalend dus.

Nu maar afwachten.

• Fred

http://www.kastanjeziekte.wur.nl/

Word je wellicht nog iets wijzer van.

F.