storm/snoeien

• @@tje

vanmorgen rond 11 uur heeft het hier vreselijk gestormt, veel is hierdoor vernielt.

ook zijn hier in de buurt div. bomen omgegaan.

zelf heb ik bolaccasia s en deze hadden het zwaar te verduren.

nu is mijn vraag: ik snoei ze altijd in april, zou het nu ook nog kunnen of staan we te dicht voor de vorst van komende week? er zit een flinke kroon op van takken, en ben bang dat door die stormen (ze lijken hier steeds vaker voor te komen)

de boom afknapt binnenkort. Wat is jullie advies?

MVG aatje

• paula

Snoeien!!! Storm brengt veel meer schade toe.

Paula

• Teuni

Ik doe dit al een paar jaar eind oktober, ook vanwege de herfststormen. Ze hebben er geen last van. Ik zie het heel vaak in de buurt dat mensen in het najaar knotten. Je bent dan gelijk van alle troep af die deze bomen geven.

gr. Teuni

• Plantadvies

Om de volgende keer een niet zo`n zware boom te verkrijgen, kun je het beste ieder jaar snoeien. Doe het dan in maart begin april.

Plantadvies

• Mike

Nu snoeien kan niet zo veel kwaad, denk ik, mits er geen megawinter komt met wekenlang strenge vorst.

Maar ik ben het niet eens met het advies om elk jaar te snoeien. Want dan blijft de stam maar ielig en zwak en heb je elk jaar opnieuw het probleem van evtl. omwaaien. Beter is om het jaar, nog beter om de twee jaar. Dan word de stam snel dik genoeg, om elke storm te trotseren, als de takken er nog aanzitten.

Mike

• @@tje

beste allemaal,

de bomen worden ieder jaar gesnoeid en de stam omvang is al flink, maar toch zijn ze iets verderop (buren) vanmorgen geknakt.(daar snoeiden ze om t jaar en is de stam veel dunner…)

onze ervaring is juist met om het jaar snoeien, dat de kroon veel te zwaar wordt voor de stam, en dan gaat t met dit weer zeker mis.

denk dat de takkenschaar er maandag toch maar in gaat……………..

maar ik twijfel toch nog een beetje……………

• Plantadvies

Het snoeien van de kroon ieder jaar heeft inderdaad niets met de omvang van de stam te maken. Kijk het weer even aan vanwege het bevriezing gevaar.

Plantadvies

• aatje

vanwege de sneeuw toch nog even uitgesteld.

…………