tuin winterklaar

• Marijke

Wat moet ik doen om mijn tuin winterklaar te maken? Wat moet ik er op strooien?

• Marian

Ik zelf strooi in januari/februari altijd flink koemestkorrels en kieseriet en kalk waar het nodig is.

Je zou nu ook compost of eventueel champignonmest ( bevat veel kalk) in de borders kunnen doen. Gewoon een lekkere dikke laag tussen de planten, daar zijn ze heel blij mee.

• Katinka

Ik hark het afgewaaide blad van het grint en de looppaden en leg het tussen de vaste planten… verder doe ik niets (mij te guur) en er hoeft nu ook niets (heb je de bollen al geplant?), behalve genieten van het silhouet van de ‘geraamtes’ van de planten in de sneeuw. Oh nee, dat is niet waar, ik doe toch wel ‘iets’: ik hang nu trouw vetbolletjes in de boom die het dichtst bij mijn raam staat ;).

• Hinke

Als het weer het toelaat ben ik nog wel in de tuin te vinden, altijd wel iets wat gedaan kan worden waar ik in de zomer niet aan toegekomen ben, of omdat ik dingen wil veranderen. Maar winter klaar maken in de zin van alles opruimen, nee dat doe ik niet. Alles mag blijven staan en liggen, op wat onkruid na en de eenjarigen die vies ergens overheen hangen:-) maar daar is het meeste ondertussen al van opgeruimd.

• Plantadvies

* Bomen, heesters, en Rozen verplanten.

* Niet winterharde planten afdekken of in de kas plaatsen.

* Late Tulpen planten.

* Struikrozen aanaarden, bij stamrozen het oculatiepunt beschermen.

* Bind de takken en ranken van klimplanten goed vast.

* Buitenkraan afsluiten.

* Bladeren verwijderen op het pad en op het gazon.

* Gazon verticuteren en kalk strooien.

* Maak de grasmaaier schoon.

* Maak nestkastjes schoon.

Plantadvies

• jeltje kosters

Is waar de buitenkraan, doe het nu direct. Was het stomweg vergeten. Bedankt.

En wat winterklaar maken zie hier boven, en lekker genieten van het binnen zijn, boek lezen en binnen opruimen. succes gr Jeltje

• Miep

je terrra cotta potten staan binnen?