zaden

• bert

Goedenmiddag,

Ik heb een vraag over het bewaren van zaden. Hier en daar lees je dat bewaren in de vriezer een mogelijk is. Ik vraag mij af of dat juist is en je bv. afrikaan en zinnia ook in de vriezer mag bewaren bij min 18 graden. In de koelkast is het plus 7 graden. Nogal een verschil. Wie o wie weet dit??

• Tuinprins

NEE, nooit de zaden in de vriezer doen. Door de snelle daling van de temperatuur van + 15 naar – 17 is de kans groot dat de celwanden in het zaad kapotgaan. Dit is op microscopisch niveau dus door een mensenoog niet waar te nemen. In de vrije natuur komt zo'n snelle daling van de temperatuur zelden of nooit voor.

Het bewaren van zaad in de koelkast bij een temperatuur van + 5 graden is geen enkel probleem. Ik doe dat al jaren en er nooit enig probleem mee gehad. Zorg wel dat je het zaad in een plastic doos doet die goed kan worden afgesloten.

Gegroet, de tuinprins

• mw.lutetia

de meeste zaden laat ik eerst voldoende drogen;ik doe ze daarna in luciferdoosjes of papieren envelopjes,alles van naam voorzien;ik berg ze dan op in een donker en droog keukenkastje;dat gaat al jaren prima.succes!luut

• Mike

Never en nooit in de vriezer bewaren Bert! Verreweg de meeste soorten gaan daar kapot. In de koelkast is wel okay, zoals Tuinprins al zegt. Goed afgesloten, om uitdroging te voorkomen. De meeste soorten blijven dan maanden, zo niet jaren langer kiemkrachtig dan bij bewaring in een donker keukenkastje, in de garage of (meestal te warme) kelder. Tijdens de wintermaanden, als de verwarming aan staat en de lucht vaak nog maar 20 procent vocht bevat, drogen de meeste zaden te veel uit en zal de kiemkracht snel teruglopen. Voor het volgende seizoen is het dan vaak nog net voldoende, maar bij veel soorten ook niet. Koelkast dus en goed afgesloten.

Mike

PS: 7 graden in de koelkast is net iets te warm, om bederf te voorkomen, 4 of 5 graden is optimaal.

• ann

Kun je dit met alle zaden(eenjarig-vasteplanten-heesters enz) doen.

Ann

• Willem - 1

Op onderstaande link al een goede uitleg. Ook in nederland hebben we een zaadbank die alle gewassen “bewaard”. Diepvries is het beste, maar hoe verlaag je thuis ook eerst het vochtgehalte .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaadbank_(genenbank)