Peer bloeit maar niet

• Adrie

Ik heb 5 jaar geleden een (stoof)perenboompje gezet. Ik denk dat het Gieser Wildeman of zo heet. Elk jaar keurig gesnoeid, nu is het een fraaie boom van zo'n 3 meter hoog. Maar waar ik hem voor gezet heb, doet ie niet! Ik heb nl. nog steeds geen peren kunnen oogsten. Sterker nog: er heeft nog geen bloempje gebloeid, geen bloesem dus, niks. Waar kan dat aan liggen? Is er iets wat ik daar aan kan doen?

• Katinka

“elk jaar keurig gesnoeid” … ik neem aan dat je hem niet net vóór zijn bloei hebt gesnoeid? Heb je de takken ook tot korte loten gesnoeid (kortlot): van die korte stukjes, met allemaal knobbeltjes eraan, hoe moet ik dat nu uitleggen… Dat bevordert de bloei namelijk: steeds de waterloten (die lange opgaande scheuten) wegsnoeien in de zomer. Ik snap het ook niet dat hij geen bloemen krijgt, geen peren kan nog (geen bevruchting, bloemen bevroren) maar geen bloemen vind ik wel vreemd.

• Adrie

Ik snoei elk jaar in januari/februari de lange (gestel)takken met een derde tot de helft terug. Net zoals ik dat bij andere perenbomen ook doe. En die bloeien wel….

De zijtakjes van de gesteltakken hou ik inderdaad kort. Maar zoveel knobbeltjes zie ik nooit bij deze boom, dus ik snap het ook niet. Vandaar ook mijn vraag hier.

Misschien zal ik er deze winter eens gewoon afblijven en afhankelijk van wat ie dan doet pas snoeien na de bloei, of in elk geval pas in de zomer.

• Margriet

Ik denk dat het ligt aan de snoei.

Hoewel je peren van begin dec. tot eind febr. mag snoeien, zou ik dat in deze tijd wat naar voren schuiven. Het wordt steeds warmer, de bloemknoppen ontwikkelen zich daardoor ook eerder.

Liever begin dec. dus. En niet meer in februari.

Alle snoei-info die je op Internet kunt vinden is nog niet aangepast aan de stijgende temperatuur. Neem dus het liever het begin van een snoeiperiode en wacht niet tot “het volgens de boekjes nog net kan”.

Zorg ook voor voldoende voeding.

Gr. Margriet.

• jeltje kosters

Ik heb dat ooit met een pruim gehad. Advies gekregen om rond te steken bij de wortels, effe pesten zogenaamd. Waarschijnlijk heeft ie te goed. en hoeft daarom geen vruchten te maken, dat is het nageslacht. gr Jeltje

• maria

Peren gaan veel later bloeien dan appels, zeker die oude rassen.Op zichzelf is het dus m.i. niet zo gek dat je nog geen bloei hebt gehad

Maria

• paula

Wat ook zou kunnen is dat bij jouw boom tijdens de enting iets mis is gegaan en je dus geen Giesser Wildeman hebt maar zijn onderstam!!!!!

En dan krijg je dus geen bloesem en peren. Het blad lijkt er wel sterk op maar dat is dan ook alles.

Paula

• andre

de oorzaak kan zijn dat boom te diep is gepland fruitbomen moeten op de zelfde diepte gepland worden als bij de kweker is meestal een vuist onder de ent aan het snoeien kan het niet liggen blousem geven ze altijd Adrie schreef:

>

> Ik heb 5 jaar geleden een (stoof)perenboompje gezet. Ik denk

> dat het Gieser Wildeman of zo heet. Elk jaar keurig gesnoeid,

> nu is het een fraaie boom van zo'n 3 meter hoog. Maar waar ik

> hem voor gezet heb, doet ie niet! Ik heb nl. nog steeds geen

> peren kunnen oogsten. Sterker nog: er heeft nog geen bloempje

> gebloeid, geen bloesem dus, niks. Waar kan dat aan liggen? Is

> er iets wat ik daar aan kan doen?

• Guy

Is het een laagstam, halfstam of hoogstam boom?

Hoogstam en halfstam geven vaak pas na 10 jaar bloemen.

Zit de entplaats (knobbel) goed BOVEN de grondoppervlakte?

Probeer eens kort voor ofwel na de bloei te snoeien. Dat geeft een gewenste groeiverzwakking en er is minder kans dat je bloemknoppen wegsnoeit.

Indien de groei te sterk is (blijft) dan kan u overwegen van wortelsnoei toe te passen.

Takken uitbuigen in april-mei zal ook de vruchtbaarheid verbeteren.

Guy