Steigerplanken gebruiken?

• Adrie

Ik wil in mijn tuin op diverse plekken verhoogde bedden maken, o.a. in de moestuin á la Gardeners World. Zij gebruiken daar tweedehands steigerplanken voor en dat lijkt me ook wel wat. Heeft iemand ervaring met dat materiaal in de tuin?

Hoe zit het met de duurzaamheid bijvoorbeeld?

• Katinka

Ik kende iemand bij rijkswaterstaat en de oude steigers mocht ik nakijken voor bruikbare planken voordat ze in een ‘vreugdevuurtje’ definitief zouden vergaan. Het was azobé hardhout en sommige planken waren echt niet meer bruikbaar, maar de meeste planken heb ik met een koevoet weten los te wrikken, eh, nou ja, mijn broer dan :D:D want het kostte wat spierkracht.

Sommige planken gingen door het loswrikken alsnog splijten maar ik heb er flink wat goede planken aan overgehouden waar ik een vlonder van heb gemaakt. Deze planken zijn veel dikker dan de nieuwe planken die je koopt, we moesten dan ook de oude spijkergaten gebruiken want er doorheen boren was bijna niet te doen. Ze liggen nu 10 jaar in de tuin als ‘loopvlonder’ en er is er in al die tijd ééntje die gespleten is, maar niet storend. Die heb ik losgehaald en omgeruild met een plank wat verder weg, niet zo in het looppad.

Lijkt me erg duurzaam dus, afhankelijk van het soort hout waar de steiger van was gemaakt. Azobé is zo te zien erg duurzaam :). Nu liggen mijn planken wel hoog en droog, boven een worteldoek en grindbed, en komen niet in contact met vochtige aarde. Kan zijn dat het minder lang meegaat wanneer je ze gebruikt als grondkering…

• Fred

Steigerplanken zijn van zacht hout. Ze zijn redelijk lang te gebruiken want het hout is best dik. De planken die Katinka bedoelt zijn van een aanlegsteiger voor boten e.d. Da's hardhout en als je daar aan kunt komen is dat wel langer te gebruiken. Gardener's world - als ik me goed herinner - had het over de planken die op een steiger in de bouw worden gebruikt. Die zijn tegenwoordig “in” en worden gebruikt voor allerlei toepassingen. Je kunt ze duur kopen, als gebruikte delen, en een stuk goedkoper als nieuwe planken.

Fred.

• maria

Ik heb drie jaar geleden een paar stoelen van “steigerplanken” gekocht.Die beginnen nu al flink door te rotten en zullen het dus niet langer dan een jaar of vjf uithouden.Voor het genoemde doel zou ik azobé vlonderhout kopen, wel vrij duur maar zeer bestendig

Maria

• veralie

Een andere optie is misschien Lariks tuinplanken, goedkoper dan tropisch hardhout , heel duurzaam, mooi en verantwoord. Ik heb er zelf een vierkaante-meter-moestuin van gemaakt, vergelijikbaar met de verhoogde bedden in Gardeners World. Overigens: morgenavond gaat het in Keuringsdienst van Waarde (ned. 3 22.05uur) over steigerhout (hoe nieuwe planken oud worden gemaakt voor deze hype etc.).

Succes, Veralie

• Tinner

Flink in de ecoleum zetten (vroger pakten we dan carboleum… maar das niet meer ok!).

• Adrie

Ja, maar ik heb denk ik zo'n 200 m1 nodig. Als dat allemaal een paar keer in de ecoleum of zo gezet moet worden, is dat denk ik ook een kostbare zaak.

En als de planken 20 cm hoog zijn en twee keer aan twee kanten moeten worden behandeld, moet ik dus 80 m2 schilderen….en da's niet mijn hobby… :-)

• maria

…bovendien moet je dat ook regelmatig herhalen.:)

Maria

• Katinka

O… ik dacht bij steigerhout echt aan steigers van boten… nooit gedacht aan de bouw!! Heb die aflevering van Gardener's world ook niet gezien.

• Katinka

p.s. ik denk dat ik nu zou kiezen voor die planken die half van kunststof, half van hout zijn, zien er uit als gewoon hout in allerlei kleuren. ‘Composiet vlonderplanken’ goochelen levert wel wat aardigs op. Wel prijzig, zie ik, maar wel duurzaam. Het werk is hetzelfde, zeg ik altijd, dan gebruik ik liever goede materialen, vooral als je er nog lang blijft wonen.