bemesting appelboom

• h.b.bakker

wie kan mij helpen ;

ik heb uit een oude boomgaard een fruitboom gekocht .

deze stond in de kleigrond ik heb hem nu geplant in de zandgrond

wel een groot gat gegraven goede potgrond in gedaan en toen de boom geplant

nu is mijn vraag waneer moet ik hem bijmesten en wanneer en waarmee

en de boom is 8 jaar oud en het is een goudrenet ik wil het liefst geen kunstmest

gebruiken

en zijn er nog andere dingen die ik mischien kan doen om de boom zo goed

mogelijk aan te laten slaan

wie kan mijn vragen beantwoorden mail me even a.u.b

mvg henk bakker

• andre

het is heel belangrijk dat de boom op de zelfde diepte is gepland zo als hij stond en dat de potgrond goed door de grond gemengt als bemesting kan je oude koemest gebruiken en in het voorjaar een paar handen kalk en dan gaat het helemaal goedkomen

• Katinka

Wat Andre zegt, niet te diep planten en koemest (gedroogde) gebruik ik zelf ook. Ik hoef geen kalk toe te voegen, maar zandgrond kan best ‘zuur’ zijn dus kalk strooien kun je (nu alvast) doen.

Zodra het warmer wordt, gaat de boom uitlopen en als hij in blad komt, is het van belang om hem goed veel water te geven. Zijn wortels zijn immers afgekapt maar zijn kroon is nog even groot, terwijl dat formaat meestal in evenwicht is. Als we weer zo'n droog voorjaar krijgen als het afgelopen voorjaar, kun je het beste een geul graven, zodat het water niet wegloopt over de bodem. Zandgrond kan nl. vrij droog zijn.

• dirk

je kunt er zelf ook een bolus neerdraaien. beter van niet in de winter; dan vriezen je ballen er af.