Thuja Smaragd verplaatsen?

• DePeter

Ik heb een aantal Thuja Smaragden gekregen via een kennis +/- 1.80 t/m 2.0 mtr hoog, nu wil ik die in mijn tuin gaan plaatsen. Ze zijn 2 weken terug machinaal al uit de grond gehaalt, (flinke kluit) waarna ik ze toen weer terug in het gat gezet heb.

Is mijn vraag is het nu een goede tijd om deze smaragden te verplaatsen?

Moet ik nog extra compost, voeding o.i.d. toevoegen?

grtzzz

• Fred

Nu wel, tegen het einde van de week wordt er serieuze vorst voorspeld. Als je ze er dan in hebt staan is het okay. Red je dat niet, wacht dan tot de vorstperiode weer voorbij is. Je kan ze in beginsel heel de winter nog verzetten.

Fred.

• DePeter

Okay, maar hoe zit het dan met extra voeding?

Waar ze nu komen te staan heeft een lugusterhaag gestaan, die is er uit en de wortels zijn zijn kapot gefreest.

grtzzz

• paula

Wacht daar minstens een half jaar mee. Wat je wel kunt doen is de grond wat verrijken door goede bemeste tuinaarde te vermengen met de grond die uit het gat komt.

Paula

• Fred

Gewoon planten en zodra de groei begint, eind maart-begin april zou ik er zelf een organische mest bijgooien. Als die ligusters netjes zijn uitgefreesd, er mogen best stukken wortel achtergebleven zijn, heb je daar geen probleem mee voor wat betreft opnieuw uitlopen. Ik snap een half jaar wachten, zoals Paula zegt, in dit verband niet helemaal.

Fred.

• paula

Vaak wordt met “bemesten” kunstmest bedoeld en dat kunnen tere nieuwe wortels nog niet aan, vandaar.

Paula

• Fred

Ja, Paula,

ik had vaag het idee dat dat het was waar je op doelde. Ik gebruik zelf alleen organische mest en daarmee hoef je voor verbranding niet bang te zijn.

Fred

• paula

Ja, Fred. Ik ook. Maar helaas niet iedereen.

:):)

Paula