druif snoeien

• Hinke

Theo had het over de druif snoeien. Die van mij is nog maar een jonge plant, staat er nu voor de tweede winter. Vorig jaar heb ik hem wel gesnoeid, nu is het er nog niet van gekomen maar kan dat wel als het vriest? Want morgen of anders volgende week lukt het me vast een keer:-)

• wil

Goede morgen.

Alweer snel voorbij

Een vraagje.

Ik heb een heel mooie Helleborus-niger gekregen.Volop in bloei.

Mag deze gelijk de tuin inof moet hij of zij eerst acclimatiseren.

Wie weet het.

Onze tuin zit nu volop in de vogels.

Alleen jammer dat de mezenbollen voortijdig worden opgegeten door een papagaai en een kraai. wel een leuk gezicht,maar niet de bedoeling.

Groeten en alvast een prettige jaar wisseling

Wil

• luka

Volgens mij is snoeien niet verstandig met vorst.

• Jan-Willlem

De Nederlandse fruitkwekers adviseren al jaren om de druiven na de winter te snoeien. Ze houden de week tussen 15 en 22 februari aan als het niet vriest. Als je nu al snoeit op twee ogen en het gaat echt vriezen dan gaat er een oog kapot. Dus niet luisteren naar wie dan ook maar de vakman volgen.:z

Jan-Willem.

• wil

wil schreef:

>

> Goede morgen.

>

> Alweer snel voorbij

>

> Een vraagje.

>

> Ik heb een heel mooie Helleborus-niger gekregen.Volop in bloei.

> Mag deze gelijk de tuin inof moet hij of zij

> eerst acclimatiseren.

> Wie weet het.

>

> Onze tuin zit nu volop in de vogels.

> Alleen jammer dat de mezenbollen voortijdig worden opgegeten

> door een papagaai en een kraai. wel een leuk gezicht,maar

> niet de bedoeling.

> Groeten en alvast een prettige jaar wisseling

>

> Wil

• serhei jongsma

ik heb al jaren een blauwe druif,die elk jaar barsten vol hangt.

vorst of geen vorst,ik snoei het al die jaren rond 10 januari en dat

heeft nooit een probleem opgeleverd veel succes

>

> Volgens mij is snoeien niet verstandig met vorst.

• Plantadvies

Een prachtige beschrijving met foto`s hoe te snoeien, vindt je op de onderstaande link.

http://www.tuinadvies.be/fruit_druiven_snoeien.htm

plantadvies

• Hinke

Bedankt allemaal!! Het snoeien kan nog wel even wachten zie ik, dat komt mooi uit:-):-)

• mw.lutetia

wil,

zelf heb ik ook een prachtig exemplaar gekregen;als het zachter wordt,ga ik hem afharden en pas in de volle grond zetten als de kans op matige tot strenge vorst voorbij is;bij lichte vorst dek ik hem dan af.groeten,luut

• carin

Wil, helleborus niger is de moeilijkste onder de kerstrozen. Hij is erg kieskeurig qua plek en kennelijk ook wispelturig, want hij kan opeens verdwijnen na het jaren prima te hebben gedaan. In de vollegrond verdween hij hier ook steeds. Ik heb de helleborus niger nu jarenlang in de pot staan (hij is goed winterhard, wordt hier nooit afgedekt) en in pot doet hij wel goed. Heeft hier zelfs al heel veel zaailingen gemaakt, die ook in pot staan en het derde jaar al bloeiden. Ik plant ze in een mengsel van klei, wat oude potgrond en veel compost en daarin doet hij het goed. Krijgt ook ieder jaar wat kalk. Wel op een schaduwrijke plaats zetten in de zomer. In de winter kun je hem eventueel wat meer in het zicht zetten met iets meer zon. Carin