Wisteria gesnoeid

• de Haan

Ik heb vandaag mijn Wisteria (blauwe regen) gesnoeid.

Ben er begin van de middag aan begonnen en was met een uurtje klaar.

Op de ladder staand en lekker in de zon, mooier kan niet.

• Katinka

Ja heerlijk! Dat vriesweer met een zonnetje heeft mij ook verleid om alvast het oude blad van de helleborus weg te knippen, kan ik straks de bloemen beter zien :).

• a.s.

vraag me af of het nu wel verstandig is om te snoeien ???

• Katinka

Dat is een wijdverbreid misverstand. Snoeien mag eigenlijk altijd, behalve bij sommige planten/bomen vlak voor het uitkomen van de bladknoppen in het voorjaar. Als ze weer goed in het blad zitten, kan het wel weer. Soms is snoeien echt een ‘zweet’ klusje en vrieskou kan best lekker zijn, bovendien heb je nu goed zicht op de kale takken. Ik overweeg om mij morgen uit te leven op de druif en/of de moerbei…

• a.s.

ja van de druif weet ik t wel , mij is altijd gezegd dat de beste tijd was tussen de kerst en oud en nieuw.

de bol acasia kun je nu toch niet meer snoeien, met deze flinke vorst ??

gr.

• Katinka

Nou… die is wel vorstgevoelig, dat is weer een ander verhaal. Als je die te kort snoeit en zijn laatste ogen bevriezen ben je wel je boom kwijt. Je kunt beter wachten tot waar hij ingevroren is en daarna snoeien (als hij uitloopt). Zo wacht ik ook altijd met de vlinderstruik.

• de Haan

Vroeger werd ons geleerd, niet bij vorst snoeien, daar heb ik mij aan gehouden.

Stel je voor, een muur die al de hele ochtend in de zon staat.

Ik ben er om 1 uur, terwijl de zon er op staat, aan begonnen en om 2 uur was het klaar.

Dan vriest het daar echt niet.

Ik heb i.v.m. mijn werk, in alle omstandigheden gesnoeid, bij temperaturen van 5 a 6 graden onder nul tot 30 graden boven nul, en ik heb er eigenlijk nog nooit schade aan de beplanting gezien.

• a.s.

ja op dat moment vriest het op die plaats echt niet, maar een paar uur later in de schaduw natuurlijk wel………en krijgt hij daar geen vreselijke knauw van ?

(hier vannacht -9 !!!)

gr.

en een goede jaarwisseling (brrrrrrrrrrr)

en een gezond 2009 voor iedereen !!!
  • de Haan

Een paar uur later vriest het inderdaad, maar dit is niet een groot probleem.

Ik verwacht geen problemen later

• Plantadvies

Vorst op zich kan al veel schade aanrichten, maar het ontdooien en opnieuw bevriezen is nog schadelijker. De celinhoud bevriest namelijk.

Plantadvies.