Foto's van vogeltjes

• bert

Hier in het hoge noorden ontzettend veel mussen (alle drie de soorten), verder de boomklever, de boomkruiper, kraaien, duiven, spechten, roodborst, vink, geelgors,merels volop, af en toe de torenvalk (liever niet) en ook liever niet maar af en toe aanwezig de buizerd, groenling, koolmezen, pimpelmezen staartmezen, winterkoning, goudhaantje en nog enkele onbekende. Geef ook ca 100 kilo voer per 5 weken op dit moment in een tuin van meer dan 2000 m2.

Wij vinden het prachtig ondanks de kosten. Geeft echter wel een verplichting door dagelijks te voeren.

• Hinke

Ze zijn prachtig Marian, hele mooie foto's!!

• Marian

Bert heb jij heggemussen? En komen die bij jou de heg uit?

Wij hebben hier een ligustrumhaag staan, die zit vol met die beestjes, maar ze komen niet eten, blijven in die heg zitten.

Ook het winterkoninkje komt niet eten, terwijl hij er altijd wel geweest is, nu jij hem zo noemt, kom ik er achter dat ik hem ‘kwijt’ ben :(

En dat dagelijks voeren, ja ze zijn er snel aan gewend, en het kost wat, wil je ze allemaal voorzien, maar wij en de buurvrouw houden hier zo wel de populatie in stand zullen we maar denken.

• Hinke

Vorig jaar december zat er bij mij regelmatig een heggemus op de grond rond de voertafel. Daar staan 2 grote struiken rozemarijn bij en nog wat potten met planten, dus blijkbaar had hij daar beschutting genoeg. Ik heb het voer dicht bij mijn tuinkamertje staan, maar daar heb ik afgelopen maand bijna niet gezeten, geen idee dus of de heggemus er weer is. Heb in november wel ook een winterkoninkje gezien, maar weet ook niet of die er nog is.

• marja

Leuk hoor Marian die hongerige vogeltjes.

Ik had in November wel 20 mussen in de tuin, zie er nu geeneen meer.

Het winterkoninkje heeft zich ook maar een keer laten zien.

ik lok ze ook met bij voeren, vind het wel een leuk gezicht al dat kleine spul.:-)

Gr Marja

• Mike

Mooi Marian, echt genieten. En nu met dat koude weer hebben ze wel wat extra's nodig. Om de voedertafel heen is het hier ook een drukte van belang, - de bonte spechten hangen aan de pindanetjes, verder alle soorten mezen en mussen, - de heggemus is hier niet schuw en pikt alle gevallen kruimels op. Zie ook steeds vaker vinken, ruzieende roodborstjes en allerlei andere soorten. Eergister zat er een waterhoentje in het voederhuisje! Gek gezicht. Ik koop ook weleens wat meelwormen (daar zijn onze kippen zo dol op) en dan doe ik er ook wat van op de voedertafel. Daar komen dan weer de insecteneters op af. Heel leuk. Kan er uren naar kijken…

Mike

• Teuni

Ik had ook eens meelwormen bij de Boerenbond gekocht maar daar moesten de vogels hier niets van hebben. De heggenmus zit hier ook vaak broodkruimels weg te pikken op de straat. Is wel erg schuw maar dat geld ook voor de huismussen. Ik heb voor het eerst een paartje vinken. Het mannetje vind ik vooral erg mooi. Spechten komen hier (nog) niet. Een paar maanden geleden is er wel een ijsvogel geweest. Voor hier ook zeldzaam, in de bebouwde kom. Misschien even wezen kijken of er visjes in de vijver zaten, maar die zijn er niet meer. Gisteren zat deze roodborst onverwachts vlak voor mijn neus.

gr. Teuni